Zisky brazilských společností se rozplynuly
22.11.2007 - Latinská Amerika
Krátce po havárii letounu Airbus 320-200 společnosti TAM v Sao Paulu bylo jasné, že tato událost otřese brazilskou veřejností a dříve nebo později se promítne do potávky po letecké dopravě a posléze do finančních výsledků tamních aerolinií. Tato událost spolu s pokračující krizí letecké dopravy v zemi, která s sebou nese častá zpoždění a rušení letů, je hlavní příčinou toho, že se zisky tamním společnostem doslova rozplynuly. Obě hlavní skupiny leteckých dopravců TAM a GOL za třetí čtvrtletí vykázaly pouze skromné zisky.
Třetí čtvrtletí je přitom tradičně nejsilnějším obdobím roku. GOL se sice za období červenec – září dokázal udržet v černých číslech, ale jeho zisk meziročně klesl o 75 procent na 26 miliónů dolarů. V rámci stávajícího finančního roku plánuje GOL zůstat v černých číslech, ale skupina byla již potřetí nucena upravit svou předpověď finančních výsledků směrem dolů. Skupinu GOL, která v minulých letech patřila k nejziskovějším aeroliniím v Latinské Americe, také zatěžuje rozjezd „nového“ Varigu. Ten se nyní vrací na mezinárodní linky, což představuje velké investice. Samotný Varig je nyní ještě ve ztrátě.
Podobně si stojí i vedoucí aerolinie v zemi TAM. Ty za třetí čtvrtletí vykázaly zisk ve výši pouhých 27 miliónů dolarů. To je o 77 procent méně než minulý rok. Obě společnosti se také potýkají se snižujícím se průměrným využitím sedadlové kapacity svých letadel. To je zapříčiněno jen pomalým růstem poptávky o tři až čtyři procenta na jedné straně a agresivním růstem kapacity o téměř 20 procent na straně druhé. To dokumentuje jak moc jsou dopravci postiženy strachem brazilské veřejnosti z létání.
Společnost BRA, která za dva roky vybudovala síť 30 destinací, již dokonce zastavila provoz. Vedení se ale snaží najít kapitál, který by společnosti umožnil obnovit provoz. BRA je v Brazílii třetí největší aerolinií s 1 100 zaměstnanci. S hlavními hráči soupeřila především na domácích linkách. Není to přitom tak dávno, co společnost ohlásila velkou objednávku dvaceti letounů Embraer 195. Ta je nyní zrušena.
Navzdory vážným provozním a finančním problémům ale TAM i GOL (prostřednictvím své pobočky Varig) expandují na mezinárodních linkách. Obě společnosti plánují v prosinci zahájit lety do Madridu. Varig by měl již brzy létat až do 13 zahraničních cílů. Vytíženost jeho letadel na letech do Evropy je již teď zhruba 65 procent. Společnost létá do Frankfurtu, Říma, Paříže a Londýna. Představitelé skupiny GOL uvedli, že Varig je v Brazílii stále velmi silně vnímanou značkou, kterou chtějí v budoucnu rozvíjet.