Zemřel Niki Lauda

21.05.2019 - Evropa



Trojnásobný mistr světa Formule 1 a zakladatel několika leteckých společností zemřel v pondělí ve věku 70 let. Rakouská agentura APA uvedla, že Niki Lauda zemřel v kruhu své rodiny. Příčina jeho úmrtí nebyla zveřejněna.

Niki Lauda na snímku z roku 2014 (foto: AngMoKio/Wikimedia Commons - CC BY-SA 4.0)

Niki Lauda se v poslední době potýkal s vážnými zdravotními problémy. Vloni v srpnu po zápalu plic podstoupil ve vídeňské nemocnici transplantaci plic. Po operaci, ze které se zotavoval několik měsíců, se Lauda stáhl z veřejného života. Začátkem letošního roku musel být opět hospitalizován kvůli chřipce.

Jako závodník Formule 1 Niki Lauda uspěl a v letech 1975, 1977 a 1984 získal titul mistra světa. Z doby jeho závodění ve Formuli 1 je známá jeho vážná nehoda na německém okruhu Nürburgring v roce 1976, při které jeho Ferrari začalo hořet a Niki Lauda utrpěl vážné popáleniny. Laudu se podařilo zachránit, nicméně následky si nesl po zbytek života. Měl problémy s plícemi a dvakrát musel podstoupit transplantaci ledvin. Po nehodě začal nosit svou známou červenou baseballovou čepici, která skrývala následky vážných popálenin hlavy.

Nehoda Niki Laudy na Nürburgringu v roce 1976 (zdroj: The Fastlane/YouTube)

Pouhých 42 dnů po nehodě Niki Lauda opět usedl do svého vozu Formule 1 ve snaze získat titul. Nakonec jej porazil o pouhý bod jeho konkurent James Hunt a Niki Lauda získal titul o rok později, kdy i ukončil svou kariéru pilota Formule 1.

Koncem 70. let 20. století začala kariéra Niki Laudy jako leteckého podnikatele. Podobně jako závodění ve Formuli 1 měla tato etapa jeho života své vrcholy a pády. Protože byl Niki Lauda nepochybně jednou z nejvlivnějších osobností rakouského letectví, podívejme se na jeho podnikání podrobněji.

V roce 1979 zakládá Niki Lauda svou první leteckou společnost Lauda Air. Podobně jako později licenci získal převzetím jiného dopravce. Lauda Air zahájil v témže roce charterové lety se dvěma Fokkery F-27, část pro klienty cestovní kanceláře ITAS, která měla ve společnosti podíl. Společnost se však nedařilo přivést do zisku a tak Lauda Air v roce 1983 pronajala své letouny do Egypta a dočasně zastavila provoz. Samotný Niki Lauda se vrátil do Formule 1 a v roce 1984 získal třetí titul mistra světa.

Boeing 737-300 společnosti Lauda Air na snímku z roku 1986 (foto: Pedro Aragão/Wikimedia Commons - CC BY-SA 3.0)

I přes prvotní neúspěch Niki Lauda své plány na provozování úspěšné letecké společnosti neopustil. Peníze získané vítězstvím v závodech vložil do restartu Lauda Air. Ten přišel koncem roku 1985, kdy společnost obnovila lety se dvěma letouny BAC 1-11, které létaly pro klienty ITAS. V roce 1986 Lauda Air rozšířil svou flotilu o první Boeing 737-300 a zahájil pravidelné lety. Poté přichází rychlý růst aerolinie a v roce 1989 Lauda Air přebírá první dálkový Boeing 767-300ER, se kterým zahajuje dálkové lety do Bangkoku, Hongkongu a Sydney.

V roce 1990 získává v Lauda Air 25% podíl německá aerolinie Condor, která byla tehdy dceřinou společností Lufthansy. Tím se otevřela cesta k pozdější úzké spolupráci mezi Lauda Air a Lufthansou.

Lauda Air - Boeing 767-300ER (foto: Aero Icarus/Wikimedia Commons - CC BY-SA 2.0)

26. května 1991 došlo v Thajsku k havárii Boeingu 767-300ER (OE-LAV), při které zahynulo všech 223 osob na palubě. Letoun se kvůli vysunutí obraceče tahu u jednoho z motorů stal neovladatelný a z výšky 7500 metrů se zřítil. Niki Lauda později o katastrofě hovořil jako o nejhorší události jeho života.

I přes tragickou událost pokračoval vzestup Lauda Air. V roce 1993 společnost začala létat do Los Angeles a byla založena pobočka Lauda Air Italy, kterou později Lauda úspěšně prodal místnímu touroperátorovi. O rok později Lauda Air expandoval linkami do řady evropských destinací. V roce 1997 Lauda Air převzal první Boeing 777-300ER, který byl nasazen na dálkové linky. Austrian Airlines získaly v témže roce ve společnosti podíl ve výši 36 procent, Niki Lauda měl již jen 20 % akcií.

Boeing 777-200ER Lauda Air přistává na Korfu (foto: Konstantin von Wedelstaedt/Wikimedia Commons - GFDL 1.2)

Koncem 90. let se ekonomické výsledky Lauda Air začaly zhoršovat. V roce 2001 Austrian Airlines držely již 99 % akcií Lauda Air. O rok později musí Austrian Airlines svou dceřinou společnost zachraňovat před hrozícím bankrotem. Niki Lauda byl manažery Austrian Airlines na hodinu propuštěn jako pilot dálkového boeingu.
Letouny společnosti přešly pod Austrian Airlines a Lauda Air stala pouhou značkou. Austrian Airlines si dlouho nevěděly dlouho rady s touto značkou. Pod Lauda Air začaly být provozovány lety linky do prázdninových destinací zejména v oblasti Středozemního moře, později měly být pod touto značkou nabízeny charterové lety pro cestovní kanceláře. Nakonec v roce 2013 značka Lauda Air zcela mizí a je nahrazena značkou Austrian myHoliday.

Niki - Airbus A319 (foto: Aero Icarus/Wikimedia Commons - CC BY-SA 2.0)

Niki Lauda po konci v Lauda Air zůstal věrný letectví i nadále. V roce 2003 odkoupil zkrachovalou rakouskou aerolinii Aero Lloyd Austria, která se stala základem jeho nové aerolinie Niki. Lauda se dohodl na úzké spolupráci s německou Air Berlin, která získala v Niki podíl ve výši 24 %. V roce 2010 Air Berlin navýšil svůj podíl na 49 % a o rok později využil opce a získal zbytek akcií. Niki se tak stal dceřinou společností Air Berlin. Přestože Niki byl ziskový, je nucen po krachu Air Berlin vyhlásit úpadek a zastavit provoz.

Na scéně se opět objevuje Niki Lauda a zajímá se o odkoupení společnosti od konkurzního správce. V konkurenci dalších zájemců včetně skupiny IAG Lauda vítězí a získává část zkrachovalé společnosti. Niki Lauda od roku 2016 vlastnil také rakouskou společnost Amira Air, jež se zaměřovala na privátní lety. Společnost přejmenoval na Laudamotion a využil jí k převzetí Niki.

Laudamotion - Airbus A320 (foto: Raffindiair/Wikimedia Commons - CC BY-SA 4.0)

Niki Lauda se dohodl na spolupráci s nízkonákladovou aerolinií Ryanair, která Laudamotion kapitálově vstoupila. Ryanair postupně navyšoval svůj podíl až společnost zcela ovládl a Laudamotion se stal součástí Ryanair Holding. V letošním roce Ryanair oznámil, že pro marketingové účely bude místo Laudamotion používat jméno Lauda. Společnost používá nové livery s výrazným nápisem Lauda na trupu. Jméno Niki Laudy by se tak mělo objevovat na nebi i v příštích letech.

Přes prodej Laudamotion zůstala Niki Laudovi jedna letecká společnost. Je jí Laudamotion Executive, která byla vyčleněna z Laudamotion. Aerolinie je kontrolována rakouskou firmou NL Holding, kterou vlastnil Niki Lauda. Laudamotion Executive v současnosti provozují čtyři letouny Bombardier pro privátní lety.

Témata