Zdržení dodávek nových letadel Boeing 737 MAX komplikují letní plány Ryanairu
10.01.2024 12:50 - Evropa
Irská letecká společnost Ryanair očekává, že ve vrcholu letošní letní sezóny nebude moci počítat s částí dodávek objednaných nových letadel Boeing MAX 8-200, která jí měl americký výrobce Boeing před letošním létem dodat. Ve včerejším rozhovoru pro Financial Times to uvedl generální ředitel Ryanairu, Michael O'Leary. Sám očekává, že Boeing bude mít skluz v dodávkách pěti až deseti letadel.
Zpožděné dodávky nových letadel trápí Ryanair již několik měsíců. "Před Vánocemi jsme měli dostat 27 letadel, nakonec jsme jich dostali 11. Do konce dubna nám mělo být dodáno 57 letadel a myslíme si, že do konce června budeme rádi, když jich dostaneme 50," řekl O'Leary v rozhovoru pro Financial Times. "Tato zpoždění nás stojí zhruba ztrátu 5 milionů cestujících ročně a pravděpodobně dvě až dvě a půl procenta zisku," dodal.
Boeing 737 MAX 8-200 společnosti Ryanair, květen 2022 (autor: Alan Wilson, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-2.0)
Čerstvý skandál Boeingu 737 MAX s uvolněnými zaslepenými nouzovými dveřmi se Ryanairu přímo netýká, neboť je relevantní pouze pro verzi MAX 9, kterou Ryanair objednánu nemá. Nicméně jak Boeing, tak i Airbus kvůli zvýšené horlivosti dohnat skluz dodávek nových letadel způsobený problémy v dodavatelských řetězcích by právě nyní měli extra dbát na kontrolu kvality, uvedl generální ředitel Ryanairu. "Boeingy 737 MAX jsou v pořádku. Ale rozhodně už dále nepotřebují takovéto krátkodobé problémy s reputací," řekl O'Leary také v rozhovoru.
Americký federální úřad pro letectví (FAA) v sobotu uzemnil 171 letadel MAX 9 poté, co se u letu společnosti Alaska Airlines krátce po pátečním startu z letiště v Portlandu ve státě Oregon utrhl panel trupu. I další letecké společnosti pak našly na stejném typu letadla u panelu zaslepujícího nepoužitý nouzový východ uvolněné šrouby, což mohlo vést k opakování této nebezpečné události. Tento zaslepený dodatečný nouzový východ vznikl jako bezpečnostní nutnost pokud by dopravce měl letadla MAX 9 (případně dosud neschválený typ MAX 10) v konfiguraci s maximálním počtem sedaček, neboť pak by stávající nouzové východy pro bezpečnou evakuaci všech cestujících již nestačily. Boeing by pak musel právě na místě stávajících záslepek přidat další nouzové východy.