Zaměstnanci Boeingu si odhlasovali pokračování stávky
24.10.2024 05:45 - USA & Kanada
Zaměstnanci továren na západním pobřeží USA, kde společnost Boeing vyrábí dopravní letadla, včera odhlasovali odmítnutí nabídky managementu na plošné zvýšení platů všech zaměstnanců v následujících čtyř letech o 35%. Jsou tak odhodláni pokračovat ve více než pětitýdenní stávce. Zmařili tak naděje investorů a vedení společnosti na vyřešení tohoto neustále se vyostřujícího sporu.
Proti dohodě, která nabízela zvýšení mezd o 35 % během čtyř let, se vyslovilo 64 % hlasujících. Tento výsledek jen odráží frustraci a dlouholetou nespokojenost zaměstnanců, kteří se cítili být společností při jednáních před deseti lety podvedeni. Tehdy pod pohrůžkou převedení programu 777 mimo region prosadil tehdejší management Boeingu dohodu, která ukončila tradiční penzijní systém. „Po deseti letech obětí máme stále co dohánět a doufáme, že se nám to podaří okamžitým obnovením jednání,“ uvedli v prohlášení po sečtení hlasů odboráři.
„Vzali několik čísel a posunuli je tak, aby to vypadalo, že nám dávají víc,“ řekl agentuře Reuters 42letý Josh Hajek, který v Boeingu pracuje šest let na montáži křídel. „Tentokrát dostaneme, co chceme. Máme lepší vyjednávací pozici než Boeing,“ řekl před výsledkem třicetiletý Donovan Evans, který pracuje v továrně na výrobu letadel 767 u Seattlu. Evans, též hlasoval pro odmítnutí dohody a trvá na 40% navýšení platů, které požadují odboráři.
Více než 30 000 zaměstnanců Boeingu letos 13. září odstavilo stroje v továrnách společnosti Boeing na západním pobřeží a zastavilo výrobu nejprodávanějších modelů 737 MAX a širokotrupých letadel 767 a 777. Včerejší odmítnutí bylo letos v pořadí druhým hlasováním. Prvním hlasováním bylo před měsícem rozhodnutí začít stávkovat. Tehdy byla na stole nabídka kolektivní smlouvy ze strany vedení společnosti zaručující navýšení mezd v příštích čtyř letech jen o 25 %. Vedení odborů tehdy souhlasilo, ale tuto nabídku tehdy odmítlo 95 % hlasujících zaměstnanců, tedy podstatně více než nyní. Zřejmě si mnozí zaměstnanci začínají uvědomovat, že pokračování stávky ohrožuje nejen jejich pracovní místa u Boeingu, ale pomalu i existenci Boeingu samotného. Ten totiž za třetí čtvrtletí letošního roku (též i z důvodu stávky) vykázal v hospodaření rekordní ztrátu 6,17 miliard dolarů.
výroba Boeingu 787 u Seattlu, červen 2013 (autor: Jetstar Airlines, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-2.0)