Zakladatel Germania zemřel, společnost převezme Air Berlin
13.11.2005 - Evropa
V pátek 11. listopadu 2005 zemřel v nemocnici v Schwarzwaldu po krátké nemoci ve věku 69 let Hinrich Bischoff, zakladatel německé letecké společnosti Germania. Krátce před svou smrtí uzavřel Bischoff s Joachimem Hunoldem, obchodním ředitelem Air Berlin, smlouvu o spolupráci mezi oběma společnostmi. Air Berlin podle dohody převezme provoz společnosti se 44 letadly a 577 zaměstnanci. Další podrobnosti o převzetí nebyly zveřejněny. Očekává se, že mezi oběma společnostmi by měl být vytvořen svazek jaký má Air Berlin s rakouskou nízkonákladovou aerolinií Niki, čímž by se postavení Air Berlin na německém trhu dále ještě upevnilo. Letouny skupiny Germania v současnosti létají u dba (Fokkery 100), Hapag-Lloyd Express (Boeingy 737-700) a Air Berlin (Fokkery 100).
Bischoff se do leteckého byznysu dostal začátkem 70. let, kdy pro rejdařství Hapag Lloyd rozjížděl charterovou společnost Hapag Lloyd Flug, jejímž byl obchodním ředitelem. V roce 1986 založil vlastní leteckou společnost Germania (převzetím ztrátové aerolinie SAT), jež nabízela charterovou přepravu turistů velkým touroperátorům. Po sjednocení Německa společnost přestěhovala svou centrálu do Berlína, kde postupně angažovala řadu bývalých zaměstnanců východoněmeckého Interflugu. V té době Germania začala také provozovat pravidelné vnitrostátní lety. Po zahájení pravidelných letů z Berlína se společnost stala přímým konkurentem Air Berlin. Síť pravidelných linek se postupně rozšiřovala a koncem 90. let Germania svými nízkými tarify konkurovala zejména Lufthanse. V květnu 2003 zahájila lety nízkonákladová pobočka Germania Express (Gexx). Podle expertů bylo strategickým tahem Bischoffa získání letadel Fokker 100 z konkursní podstaty nizozemského výrobce za výhodnou cenu. Začátkem letošního roku se Bischoff dohodl s Hans-Rudolf Wöhrlichem, majitelem německé společnosti dba (dříve Deutsche BA), na začlenění své nízkonákladové pobočky Gexx pod dba s tím, že obě společnosti budou kooperovat pod jednou značkou. V létě letošního roku se však vzájemná spolupráce začala komplikovat, Bischoff byl skeptický k dalšímu rozvoji dba, nicméně kooperace pokračovala.
Bischoff by se dal označit za kontroverzního podnikatele, jedni ho obdivovali, jiní jej pro některé kroky a vlastnosti zatracovali. Bischoff například zaměstnal posledního generálního tajemníka ÚV SED Egona Krenze, když byl v roce 2001 propuštěn z vězení. Bischoff proslul šetrností, pro tuto vlastnost byl bývalými zaměstnaci jeho společnosti označován za vykořisťovatele. Nešetřil jen na jiných, ale i na sobě. I přes obrovský majetek, který je odhadován na 400 - 500 mil. eur, si nepotrpěl na komfort. Místo drahých obleků nosil obyčejný svetr, jezdil v běžném Volkswagenu Golf a zatímco jeho obchodní partneři na jednání přilétali soukromými tryskáči, Bischoff cestoval normální linkou a často i na stand-by letenku.