Zákaz krátkých vnitrostátních linek ve Francii vstoupil v platnost
26.05.2023 22:07 - Evropa
Ve Francii vstoupil tento týden v platnost zákon zakazující vnitrostátní linky, pokud je k dispozici přímé vlakové spojení kratší než dvě a půl hodiny jízdy. Média hodnotí zákaz krátkých domácích linek jako symbolický, poněvadž kvůli němu nekončí žádné aktuálně provozované vnitrostátní linky.
Zákon se formálně týká tří linek, jejichž provoz byl se začátkem pandemie přerušen a později se na ně společnost Air France v rámci přijatých podmínek již nevrátila. Konkrétně se jedná o letecké linky z pařížského letiště Orly do Bordeaux, Lyonu a Nantes.
Airbus A320 na pařížském letišti Orly. Zákaz se formálně dotkl tří linek, které dříve létaly z tohoto letiště (foto: Habib M’henni/Wikimedia Commons - CC BY 4.0)
Letů z pařížského letiště Charlese de Gaulla (CDG) do Bordeaux a Nantes se zákaz netýká, poněvadž doba jízdy vlakem trvá více než dvě a půl hodiny. U letů z CDG do Lyonu by zákaz přicházel v úvahu, z letištního nádraží odjíždějí přímé vysokorychlostní vlaky do Lyonu s dobou jízdy i dvě hodiny a čtyři minuty, nicméně zákaz nebyl zaveden kvůli současnému nedostatečnému počtu spojení v průběhu dne. Cestující se nemohou dostat brzy ráno z Lyonu na CDG a v opačném směru pozdě večer z letiště do Lyonu.
V případě zvýšení četnosti vlakových spojů mezi CDG a Lyonem a vhodným jízdním řádem by bylo možné přistoupit také k zákazů letecké linky z CDG do Lyonu. Dále by se mohl zákaz dotknout také letů z CDG do Rennes a z Lyonu do Marseille. Rovněž u těchto linek existuje vlakové spojení s kratší dobou jízdy, nicméně zatím není odpovídající nabídka spojů. Po třech letech od vstupu v platnost má být použití zákazu podle zákona znovu přezkoumáno.
Původní návrh zákona počítal s tím, že krátké lety z letiště Charlese de Gaulla bude možné provozovat i nadále, poněvadž se jedná o přípojné lety k dalším linkám z tohoto letiště. Evropská komise (EK) však tuto možnost vloni v prosinci zrušila, poněvadž by zvýhodňovala Air France, které by na těchto krátkých linkách mohly létat, zatímco její konkurenti ne.
Letadla společnosti Air France na letišti Charlese de Gaulla v Paříži. Zákaz krátkých linek se tohoto letiště zatím vůbec nedotkl (foto: Benoît Prieur/Wikimedia Commons - CC0 1.0)
Francouzský ministr dopravy Clément Beaune uvedl, že zákon je světovou novinkou a představuje podporu vlády při přechodu na nízkoemisní způsoby přepravy. Podle dřívějších odhadů DGAC uzavření tří linek (které nejsou v provozu od roku 2020) přináší snížení emisí CO2 o 55 tisíc tun.
V hledáčku francouzské vlády jsou dále soukromá proudová letadla, která produkují při přepočtu na cestujícího až 14x více emisí než komerční lety. V loňském roce bylo zaznamenáno celkem 84 855 startů těchto letadel z francouzských letišť. Nedá se očekávat, že by Francie přistoupila k zákazu soukromých proudových letadel. Opatření půjdou pravděpodobně cestou zdanění a zavedení omezení při využívání těchto letadel.