Wizz Air se stahuje z vnitrostátních linek v Norsku
30.05.2021 - Evropa
Letecká společnost Wizz Air již nemá od 14. června v nabídce vnitrostátní lety v Norsku. Na tento fakt upozornil norský deník E24.no V první polovině června ještě budou létat airbusy Wizz Airu z Osla-Gardermoen, a to 4x týdně do Bergenu, 3x týdně do Stavengeru a 2x týdně do Tromsø a Trondheimu. Od 14.června pak již není ani jeden z těchto letů v prodeji.
Vypadá to, že jak rychle a překvapivě dopravce tyto vnitrostátní linky na podzim roku 2020 obsadil, tak rychle je nyní opouští. Wizz Air totiž na podzim roku 2020 rozšířil nabídku dosud výhradně mezinárodních spojů na norská letiště překvapivě najednou i o síť spojení mezi nimi samotnými. Stalo se tak zřejmě z důvodu vidiny příležitosti obsadit trh po společnosti Norwegian, která se tehdy ocitla ve značné finanční tísni. S nevolí proti vidině Wizz Airu na vnitrostátních linkách tehdy vystoupily odbory a někteří norští politici, včetně premiérky.
Airbus A320 společnosti Wizz Air přistává na norském letišti Oslo Sandefjord Torp, září 2009 (foto: Arsenikk, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-2.0)
Původně měla společnost Wizz Air v Norsku velké plány. Chystala se nabízet spojení zejména mezi letišti v Oslu-Gardermoen a Alesund, Alta, Bergen, Bodo, Harstad-Narvik, Haugesund, Kirkenes, Stavanger, Tromsø a Trondheim. Ale také bylo v plánu nabízet i lety mezi jednotlivými letišti v Norsku mimo Oslo i napřímo. Z Trondheimu například byly v plánu kromě Osla i lety do Bodo, Stavangeru a Tromsa. V Trondheimu dokonce Wizz Air zřídil bázi svého Airbusu A320, tu však po 3 měsících zcela zrušil a tyto linky přestal obsluhovat.
Wizz Air nyní ke zrušení norských letů jen lakonicky prohlásil, že vidí ziskový potenciál na jiných trzích. Podle něj není možné dál provozovat vnitrostátní linky po Norsku jen na komerční bázi zvlášť, když tamní konkurence, na rozdíl od Wizz Airu, obdržela během pandemie podporu ve formě státní pomoci.
Zřejmě je tak čerstvé rozhodnutí Wizz Airu opustit zcela trh vnitrostátních leteckých spojení v Norsku způsobeno spíš zejména pro Wizz Air nečekanou zprávou o záchraně Norwegianu. Svoji roli jistě hraje i stávající konkurence v podobě aktivit společností SAS a Widerøe na tomto segmentu trhu, stejně jako plány norských start-upů Flyr a Norse Atlantic Airways.
Pro úplnost poznamenejme, že Wizz Air nadále nabízí mezinárodní lety do Norska, především lety určené pro norské turisty v létě do destinací ve Středomoří, ale také pravidelné lety do východoevropských států, zejména do Polska. Tyto linky cílí především na cizince pracující v Norsku.