Volga-Dnepr Airlines nemůže létat s Ruslany do zahraničí

05.04.2022 - Evropa



Být v dnešní době manažerem ruské letecké společnosti je docela úkol hodný nejlepších krizových manažerů. Ale být manažerem ruské letecké společnosti, která má navíc většinu letadel ve flotile vyrobených na Ukrajině - to je jako vytáhnout si v dětské karetní hře onoho pověstného Černého Petra. Přesně v takové situaci je nyní Aleksej Issajkin, který řídí ruskou leteckou společnost Volga-Dnepr Airlines. Ta má ve své flotile dvanáct Antonovů An-124 Ruslan ukrajinské výroby a pět Iljušinů IL-76TD, které jsou vyrobeny v Rusku. Dalších pět letadel Boeing 737-400F má dceřiná CargoLogic Germany na letišti v Lipsku.

Iljušin IL-76TD společnosti Volga-Dněpr Airlines, srpen 2012 (autor: BriYYZ, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-2.0)

Z celkem pochopitelných důvodů odmítá ukrajinský výrobce Antonov dodávat náhradní díly letecké společnosti se sídlem v Rusku. Čtenářům pro jistotu připomeňme, že ruské vojenské jednotky již v prvních dnech vpádu na Ukrajinu zahájily vojenské operace výsadkem na strategickém letišti Hostomel u Kyjeva, kde byla při leteckém útoku dne 27. února zničena chlouba Antonovu - šestimotorová An-225 Mrija létající pro dceřinou společnost Antonov Airlines. Navíc dne 14. března ostřelovaly ruské jednotky i samotný výrobní závod společnosti Antonov u Kyjeva.

Mezitím ruský letecký úřad Rosaviacija udělil společnosti patřící do skupiny Volga-Dnepr Group právo vydávat osvědčení o letové způsobilosti pro letouny An-124 Ruslan, alespoň tak se píše v žalobě advokátní kanceláře Iljašev & Partners, která zastupuje ukrajinského výrobce letadel. Tím došlo k ohrožení bezpečného provozu v Rusku létajících letadel An-124, což je hrubé porušení mezinárodních úmluv. V případě havárie takového stroje také může dojít mimo jiné i k poškození dobrého jména výrobce letadel Antonov. A tak 21. března nařídil ukrajinský soud zabavení všech dvanácti letadel Antonov An-124 patřících ruské nákladní letecké společnosti Volga-Dnepr Airlines. Účelem rozhodnutí o zabavení je "zachovat důkazy a poskytnout společnosti Antonov možnost odškodnění". Státy mnoha zemí světa se hodlají tímto rozhodnutím soudu řídit.

To je zejména aktuální u tří letadel Antonov An-124 s registrací RA-82043, RA-82045 a RA-82046, které již dříve uvěznily sankce Evropské unie na letišti v saském Lipsku. Toto letiště využívala společnost Volga-Dnepr Airlines jako svoji základnu pro lety v rámci Evropské unie. Takže letadla v Lipsku mají o důvod navíc proč jim nyní nikdo neudělí souhlas se vzletem. Podobný osud postihl i letadlo s registrací RA-82078 uvězněné v kanadském Torontu. Ostatních osm Ruslanů je na základnách společnosti Volga-Dnepr v Rusku.

Antonov An-124 na letišti v Popradě, říjen 2008 (autor: Pavol Svetoň, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-3.0)

Ruské úřady jsou si vědomy složité situace dříve úspěšného nákladního dopravce Volga-Dnepr Airlines. Nedávno management této společnosti potěšil Sergej Sobjanin, starosta Moskvy a přítel prezidenta Putina, který společnosti Volga-Dnepr zadal velkou zakázku přepravy zboží jak vnitrostátní tak i ze zahraničí. V zahraničí se jedná o lety zejména do destinací v Číně, Indii, Turecku, Spojených Arabských Emirátů, Ázerbajdžánu, Pákistánu a Vietnamu. Kontrakt je na letošní rok a je v hodnotě 9,5 miliard rublů, tedy více než 100 miliónů euro. A navíc je s možností prodloužení i na rok 2023.

Jenže tímto krokem, který by měl přinést společnosti finanční stabilitu, zároveň přidělal Issajkinovi vrásky jaká letadla využít pro lety do zahraničí. Je zřejmé, že jen pokud do zahraničí pošle Iljušiny, tak letadlům nebude hrozit v zahraničí uzemnění nebo rovnou zabavení. Otázkou ale zůstává zda bude pět letadel a jejich kapacita schopna pokrýt potřeby ruského dovozu a nejnovější moskevské zakázky. Rusko si podle agentury Interfax potřebuje zajistit široké dodávky zboží ze zahraničí - přednostně zejména léků a zdravotnického materiálu. Ale také i spotřebního zboží, potravin, počítačů a IT komponent, potřebných pro chod klíčových podniků. Je zřejmé, že buď si společnost zajistí další letadla ruské výroby nebo se bude muset na těchto zakázkách podělit o zisk s dopravci z těch třetích zemí, jejichž dopravci stále smí do Ruska létat.

Naposledy se jeden z Iljušinů společnosti Volga-Dnepr znovu objevil v Brně - a to minulý čtvrtek 31. března - kdy pro atomové elektrárny Dukovany a Temelín znovu dovezl z Ruska jaderné palivo. Podle společnosti ČEZ je tak nyní v českých skladech jaderného paliva dostatek na příští dva roky provozu obou elektráren. Polští operátoři leteckého provozu si ovšem s trasou ruského letounu docela vyhráli, jak je vidět na trase letu zaznamenané na serveru Flightradar24.com. Můžeme spekulovat, ale možná je za klikatou trasou letu jen banální důvod, aby v případě havárie letadla s jaderným palivem na palubě došlo ke katastrofě co nejdál od hustě obydlených oblastí. Poznamenejme, že lety s dodávkami jaderného paliva na palubě mají nadále výjimku ze sankcí EU vůči Rusku.

trasa čtvrtečního letu Iljušinu IL-76TD s registrací RA-76511 (zdroj: Flightradar24.com)

Panu Issajkinu tak nezbývá jen popřát, aby podobné problémy již nemusel co nejdříve řešit. Protože, kdyby se ruská vojska stáhla z Ukrajiny, ukončila nesmyslnou agresi a došlo by k potrestání viníků válečných zločinů, zcela jistě by se i současné problémy společnosti Volga-Dnepr takto úplně nejlepším možným způsobem vyřešily. Bohužel to je však dnes poměrně naivní přání. Podle expertů současné politické vedení Ruska si nemůže dovolit ztratit tvář a nedocílit na Ukrajině vůbec žádného vítězství. Podle jejich uvažování by to byl jejich konec. Proto se očekává v příštích dnech na jihu a na východě Ukrajiny mohutná ruská ofenzíva s pravděpodobným plánem ruských vojenských stratégů odříznout Ukrajině přístup k moři a poté přimět Ukrajinu k mírové dohodě. Je možné, že jejich cílem nyní je rozdělení Ukrajiny na dva státy. Podobně jak tomu bylo v minulosti v Německu, Koreji nebo Vietnamu. Ale to jsou již spekulace autora článku. V každém případě se zdá být pravděpodobné, že utrpení Ukrajiny, ale i problémy společnosti Volga-Dnepr budou i v dalších týdnech nebo měsících bohužel i nadále pokračovat.

Témata