Vojenská vláda v Gabonu chce obnovit leteckou společnost Air Gabon
05.01.2024 22:23 - Afrika
Dočasný prezident Gabonu brigádní generál Brice Clotaire Oligui Nguema oznámil ve svém projevu k národu 31. prosince 2023 záměr vojenské vlády obnovit národní aerolinii Air Gabon. Informoval o tom na svém webu gabonský úřad civilního letectví Agence Nationale de l’Aviation Civile (ANAC).
Podle zprávy úřadu vyvolalo oznámení dočasného prezidenta nadšení mezi Gabonci, kteří nostalgicky vzpomínají na dávnou slávu společnosti Air Gabon. Vedle obnovení národního dopravce má dojít k výstavbě nového letiště ve městě Andem na západě Gabonu. Současně se počítá s prodloužením a modernizaci drah domácích letišť. První mají přijít na řadu letiště ve městech Oyem a Makokou.
Air Gabon provozoval také Boeing 747, se kterým létal do Evropy (foto: Aldo Bidini/Wikimedia Commons - GFDL 1.2)
Historie společnosti Air Gabon sahá až do roku 1948, kdy v tehdejší Francouzské rovníkové Africe byla založena malá aerolinie Transgabon. Společnost zprvu zajišťovala poštovní lety a lety pro těžařské společnosti, od roku 1951 pak začala pravidelně létat na vnitrostátních linkách. Poté, co Gabon získal v roce 1960 samostatnost, zahájila lety do sousední Španělské Guineje a Konga. V roce 1961 se Gabon rozhodl připojit k nadnárodní společnosti Air Afrique. Transgabon poté létal na vnitrostátních linkách. V roce 1977 se Gabon rozhodl vystoupit z konsorcia Air Afrique. Transgabon byl znárodněn a přejmenován na Air Gabon. Společnost si pořídila v roce 1978 Boeing 737-200 a také Boeing 747-200, se kterým zahájila dálkové lety z Libreville do Paříže. V roce 1996 společnost zařadila do flotily první Boeing 767-200. Vedle Paříže Air Gabon dále v Evropě pravidelně létal do Říma, Ženevy a Marseille. V roce 2006 společnost zastavila provoz a oznámila bankrot.
Dalším typem letadla, který Air Gabon provozoval, byl Boeing 767 (foto: Konstantin von Wedelstaedt/Wikimedia Commons - GFDL 1.2)
Oznámení o plánech na obnovení Air Gabon korespondují s vývojem afrického letectví v poslední letech. Po období úpadku národních aerolinií zemí subsaharské Afriky lze pozorovat v některých zemích renesanci domácích leteckých dopravců. Vedle trvalého vzestupu Ethiopian Airlines lze jako příklad zmínit zejména společnosti Rwandair a Uganda Airlines. S novým národním dopravcem počítá Ghana, k rychlému rozvoji letecké přepravy pak dochází zejména v Nigérii.