Virgin America
15.12.2004 - USA & Kanada
Po Virgin Atlantic (dálkové lety z Velké Británie), Virgin Express (nízkonákladové lety zejména z Bruselu) a Virgin Blue (nízkonákladové lety v Austrálii) zaměřil Richard Branson svou pozornost na USA, které byly v jeho "hledáčku" již několikrát. V minulosti dal britský magnát kvůli americkým předpisům nakonec přednost leteckému podnikání jinde. Americké zákony totiž výrazně regulují vlastnictví leteckých společností, v současné době může cizí investor získat maximálně 25 % hlasovacích práv a 49 % podíl v jakékoliv letecké společnosti. Nyní se zdá, že záměr zavést značku Virgin i na americký domácí trh letecké dopravy bude dotažen do zdárného konce. Z výše uvedených důvodů však za vznikem nové společnosti Virgin America nestojí sám Richard Branson, ale skupina amerických investorů.
Po oznámení investičního záměru se v odborných kruzích předpokládalo, že se domovským letištěm Virgin America stane letiště Johna F. Kennedyho v New Yorku, které disponuje volnou kapacitou a dostačeným množstvím kvalifikované pracovní síly. Mezi další vážné kandidáty se zařadil i Boston, který stejně jako jeho další konkurent, San Francisco, nabídl silné investiční pobídky. Vítězem souboje se nakonec stalo právě San Francisco. Může ve své spádové oblasti nabídnout klientelu, která ocení moderní a progresivní produkt a navíc má oproti New Yorku velkou výhodu – s klasickými leteckými společnosti jako United nebo Delta se bude soupeřit podstatně lépe než s velmi populární a moderní nízkonákladovou společností JetBlue.
Podle představitelů nově vznikající společnosti probíhají poslední kola jednání o koupi a pronájmu 105 letadel rodiny Airbus 320. "Toto je klíčové rozhodnutí, které nám umožní vytvořit kvalitní produkt a nabídnou služby, které zákazníci pod značkou Virgin očekávají," komentoval volbu letadel Airbus Frederick Reid, ředitel Virgin America a bývalý ředitel Delta Airlines. Předpokládá se, že Virgin nabídne, stejně jako konkurent JetBlue, satelitní televizi a bezdrátové připojení k internetu. Určitě však nebude chybět i moderní design a speciální osvětlení kabiny.
Podle předběžných podmínek smlouvy bude první dodávka obsahovat 18 letounů Airbus 319 a 7 letounů Airbus 320. Dalších 15 letadel bude pronajmuto od GE Capital Aviation Services. Součástí smlouvy je i opce na zbývajících 72 letadel od stejného výrobce. Jako dodavatel motorů uspěla společnost CFM International, společná firma Snecma Moteurs a GE.
Virgin America se tak stane již příští rok další alternativou na již tak přeplněném americkém nebi. Při současné ceně ropy nemá i přes příznivé výsledky investiční studie svůj úspěch jistý.