V rámci projektu FlyZero byl představen dálkový letoun na vodík
13.12.2021 - Nová letadla
Skupina vědců britského Aerospace Technology Institute (ATI) představila minulý týden v rámci projektu FlyZero koncept středně velkého dálkového letounu na vodíkový pohon, který by měl umožnit přímé lety z Velké Británie například na západní pobřeží USA.
Jedná se stroj s rozpětím křídel 59 metrů, který má mít kapacitu až 279 cestujících. Letadlo má pohánět dvojice motorů na vodík umístěných na křídlech. Zkapalněný vodík by byl skladován v několika kryogenních nádržích při teplotě okolo -250 °C. Jedna nádrž by byla umístěna v zadní části letadla, dvě menší pak v přední části po stranách trupu.
Představený dálkový letoun na vodíkový pohon (foto: Aerospace Technology Institute)
Institut ATI uvedl předpokládaný dolet letadla 5250 námořních mil (9723 kilometrů). To by mělo umožnit přímý let z Londýna do San Francisca, Vancouveru, Mexico City, Rio de Janeira, Dillí či Pekingu. Destinace jako Sydney, Auckland nebo Honolulu by zvládnul tento letoun s jedním mezipřistáním. Letoun by měl létat srovnatelnou rychlostí jako současná letadla a nabídnou podobné pohodlí jako dnes.
„V době, kdy se svět soustředí na boj proti klimatickým změnám, představuje náš koncept letadla střední velikosti skutečně revoluční vizi budoucnosti globální letecké dopravy, která udržuje rodiny, podniky a národy propojené bez uhlíkové stopy,“ uvedl Chris Gear, ředitel projektu FlyZero.
Podle britského ministra obchodu a energetiky Kwasi Kwartenga by mohl projekt FlyZero definovat budoucnost leteckého průmyslu a letectví. „Udržitelně poháněné letouny umožní veřejnosti cestovat stejně jako nyní, ale způsobem, který nepoškozuje planetu. Nejem to pomůže ukončit naše přispívání ke změně klimatu, ale také reprezentuje obrovskou průmyslovou příležitost pro Velkou Británii,“ uvedl Kwartenga.
(foto: Aerospace Technology Institute)
Aerospace Technology Institute (ATI) je institut sídlící v Londýně propojující státní a soukromý sektor, vytvářející strategie a vize pro britský letecký průmysl. Institut se nyní soustřeďuje na implementaci technologií snižujících dopad letecké dopravy na životní prostředí. FlyZero je jedním z projektů tohoto institutu, jehož cílem je letecká přeprava s nulovými uhlíkovými emisemi.
V rámci projetu FlyZero bylo v září představeno 27 studií letadel bez emisí CO2. Z nich byly podrobněji rozpracovány tři koncepty dopravních letadel. Vedle nyní představeného dálkového letadla je to dále střednětraťový jednouličkový letoun a dále typ určený pro regionální lety. Tyto dva koncepty mají být zveřejněny v únoru příštího roku.
(foto: Aerospace Technology Institute)
Evropský Airbus se rovněž začal zabývat vývojem letadel na vodíkový pohon. V roce 2020 výrobce představil tři koncepty letadel ZEROe, přičemž první let předpokládá v roce 2035. Pod tlakem politiků a veřejnosti se letecký průmysl spíše zaměřuje na vývoj elektricky poháněných letadel. Vzhledem k hmotnostem baterií se projekty elektrických letadel omezují na malá a regionální letadla. Samostatnou kategorií jsou eVTOL letadla schopná vertikálního startu a přistání, kde je potenciál využití zejména pro aerotaxi.
Producenti paliv se nyní zaměřují na udržitelné letecké palivo (SAF), které je přimícháváno do kerosinu. Vedle nasazení moderních úsporných letadel nové generace by mělo využívání SAF přispět k dosažení přijatých závazků ve snižování emisí.
Vizualizace navrženého letounu na San Franciscem (foto: Aerospace Technology Institute)