V privatizaci ITA Airways je Lufthansa zpět favoritem
27.11.2022 - Evropa
Podle italského deníku Corriere della Sera, preferuje za současné situace italská vláda prodej ITA Airways společnosti Lufthansa Group, která by za 250 miliónů euro získala 51 procentní podíl. Dalších 29 procent by měla získat italská státní železniční společnost FS Italiene a zbylých 20 procent by si měl ponechat stát. Takové řešení by podle deníku mohlo uklidnit pravicové nacionalistické fanatiky v táboře předsedkyně vlády Giorgie Meloniové. Fabio Rampelli, místopředseda parlamentu blízký Meloniové, na začátku srpna varoval před "podřízením se Německé říši", pokud jde o ITA.
Airbus A319 společnosti ITA Airways, květen 2022 (autor: Alan Wilson, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-2.0)
Alespoň takové jsou nynější představy italské vlády, poté, co exkluzivní rozhovory s fondem Certares byly ukončeny se zjištěním, že americký investor nemá zdaleka tolik co nabídnout, jak si italští úředníci ještě v létě představovali. Deník Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) poodkrývá pozadí proč italští vládní úředníci v létě preferovali nabídku fondu Certares. Nechali se totiž podle FAZ zaslepit faktem, že Certares drží podíly v amerických cestovních kancelářích zvučných jmen. Například drží podíl v Americal Express Global Business Travel. Dalším důležitým důvodem bylo, že fondu Certares stačil 51% podíl, což uspokojovalo touhy úředníků italské vlády zasahovat i nadále do zásadních rozhodnutí v privatizované společnosti. Také slíbená obchodní spolupráce s Air France-KLM a Delta Airlines se při bližších rozhovorech rozplynula jako velmi vágní a rozhovory skončily na mrtvém bodě.
Tyto události se zrcadlí též v mocenských bojích uvnitř ITA Airways. Současný předseda výkonné rady Fabio Lazzerini se dostal do sporu s předsedou představenstva Alfredem Altavillou. Altavilla (stejně jako odbory) podporoval nabídku MSC a Lufthansy. Lazzerini společně s vládními úředníky zase preferovali nabídku fondu Certares. Lazzerini pak vyvíjel tlak na všechny manažery, kteří jsou považováni za příznivce Lufthansy. Altavilla zase prý odmítl předat společnostem Air France-KLM data o ziskovosti jednotlivých linek ITA Airways, s tím, že se má jednat pouze o partnery fondu Certares a ne o budoucí majitele společnosti. S ministerstvem za zády se Lazzerinimu podařilo nakonec Altavillu 20. října propustit a dočasně převzít jeho pravomoci. O tři týdny později však ministerstvo hospodářství tyto pravomoci Lazzerinimu opět odebralo a převedlo je na nového předsedu Turicchiho. Lazzerini byl výslovně pověřen pouze personální odpovědností. V této rozjitřené atmosféře má nyní Turicchi uklidnit leteckou společnost jako dočasný výkonný ředitel s výkonnými pravomocemi.
Mezitím ovšem rejdařská společnost MSC, která nabízela společně s Lufthansou alternativní nabídku ve formě koupě 60%tního podílu (dalších 20% měla získat Lufthansa), ztratila o ITA Airways zcela zájem a plánuje založit vlastní leteckou nákladní společnost. K aktuální italské představě o privatizaci ITA Airways se Lufthansa nechce nijak vyjadřovat. Jasné však je, že Lufthansa požaduje ve společnosti rozhodovací většinu a chce v rozhodování významně omezit vliv státu. Němečtí experti však Lufthansu od privatizace ITA za současné situace spíše odrazují. Vždyť ještě na začátku roku byla odhadovaná hodnota společnosti ITA Airways na 1,3 až 1,4 miliardy euro a nyní je 51%tní podíl k mání jen za 250 miliónů euro. Nejen zasvěceným je tak jasné, že bez radikální změny strategie společnosti za rok, v případě optimistického scénáře za dva roky, bude ITA Airways nutně potřebovat k přežití další významnou finanční injekci.
Nyní je tak jisté jen to, že aktuálně jsou ve hře o získání ITA Airways 3 hráči. Těm italská vláda umožnila přístup k detailním datům o společnosti ITA Airways - kromě jmenovaného fondu Certares a Lufthansy je to též investiční společnost Indigo Partners. Ta již vlastní významné podíly v leteckých společnostech jako je Frontier, JetSmart, Lynx Air, Volaris a Wizz Air.