V Německu vznikají start-upy, které mohou proměnit leteckou dopravu
10.12.2020 - Evropa
Deutsche Aircraft z Lipska, Lilium z Mnichova nebo Volocopter z Bruchsalu u Stuttgartu. To jsou příklady německých start-upů, které pracují na prototypech strojů, které mají potenciál v budoucnosti hodně proměnit leteckou dopravu a to zejména na blízké vzdálenosti.
V Lipsku se firma Deutsche Aircraft (DRA GmbH) pustila do přestavby letadla Dornier 328. Pod označením D328eco zvýšila protažením trupu o dva metry kapacitu stroje na 43 cestujících, o deset více než má původní model. Spotřeba paliva by měla být jen 2,6 litru paliva na 100 kilometrů a sedačku. Navíc pokročilá avionika by měla umožnit řízení stroje jen jedním pilotem. Firma nový model představila veřejnosti toto pondělí. Společnost rovněž zvažuje vývoj hybridní a čistě elektrické verze modelu Dornier 328.
Zakladatelé společnosti Lilium s prototypem Lilium Jet 36 (foto: Lilium)
Mnichovský Lilium Jet 36, to je prototyp vertikálně startujícího miniletadla pro čtyři pasažéry a jednoho pilota. Miniletadlo má být poháněného elektromotory, dosahovat maximální rychlost 300 kilometrů v hodině při výdrži zhruba jedné hodiny letu. Vzhledem k použití elektromotorů by měl stroj být dostatečně tichý na to, aby mohly vzniknout terminály pro kolmý vzlet i v centrech měst.
Parametry stroje by tak mohly umožnit jeho budoucí využití například pro cesty mezi centrem Mnichova a letištěm Franze Josefa Strausse v Erdingu, která nyní běžně trvá 45-60 minut. Jakmile technologický vývoj bateriových úložišť umožní efektivnější uložení energie, měl by dolet stroje dosáhnout až 300 kilometrů, což by podle marketingových materiálů firmy umožňovalo stroji i lety mezi centrem Prahy a letištěm v Mnichově. Společnost Lilium ve středu oznámila, že ve spolupráci s Lufthansou umožní výcvik na ovládání stroje Lilium přímo na simulátorech v centru Lufthansa Aviation Training. Společnost Lilium předpokládá získání povolení k provozu a sériovou produkci stroje v roce 2025.
Idea Lilium portu (foto: Lilium)
Společnost Volocopter je se svou vizí malého městského tichého vzdušného taxíku asi nejblíže k realizaci. Společnost postavila a otestovala již několik prototypů. Svůj poslední prototyp s označením Volocopter 2X úspěšně otestovala na letišti v Helsinkách a v roce 2021 plánuje první let s cestujícími. Ve středu společnost oznámila, že do tří let plánuje společnost zprovoznit Voloport a leteckou taxi službu v Singapuru. Stroj VoloCity, jehož design je inspirovaný drony, je poháněný výhradně elektromotory. Díky tomu by měl být velice tichý a umožňovat vertikální starty, například ze střech vysokých budov. Jeho dolet má být ze začátku jen několik desítek kilometrů (prototyp 2X má dolet jen 27km) a cestovní rychlost 80-100 kilometrů za hodinu. Stroj má být maličký - vejde se do něj jen pilot a jeden cestující. Společnost ve spolupráci s Lufthansa Industry Solutions vyvíjí integrovanou softwarovou platformu "Urban Air Mobility Software" (UAM), se jménem VoloIQ. Pomocí umělé inteligence by platforma měla umožňovat provozování leteckých taxi, zákaznický servis včetně rezervací a integraci s inteligentními městy.
Prototyp Volocopter 2X na veletrhu ve Frankfurtu, září 2017 (foto: Spielvogel , Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)
Všechny nové kreativní nápady většinou naráží na setrvačnost myšlení lidí z oboru i schvalovacích úřadů. Většinou pak trvá realizace nového nápadu déle než vynálezce plánoval a díky tomu se mnoho start-upů nedožije praktického prosazení své revoluční myšlenky v praxi. Podle všech náznaků to však vypadá, že letecká doprava na krátké vzdálenosti může zažít v příštích 10-15 letech velice zajímavý vývoj.