V Malajsii vzniká další low-cost pro dálkové linky
07.01.2007 - Asie & Austrálie
Pokud se ve světě ujmou dálkové low-cost linky, je již nyní jasné, že Austrálie spolu s Asií budou jejich kolébkou, ačkoliv před lety se experti domnívali, že pro tento typ linek je největší potenciál mezi Evropou a Severní Amerikou. Nejnovější společností tohoto typu, která byla představena veřejnosti je Air Asia X. Jedná se o sesterskou společnost malajsijských Air Asia. Písmeno X pak v názvu indikuje zaměření společnosti na eXtra dlouhé linky.
Nové aerolinie se mají zaměřit na linky delší než čtyři hodiny. Základnou společnosti bude moderní mezinárodní letiště v Kuala Lumpuru. Air Asia X se chtějí zaměřit především na Evropu, Austrálii a některé asijské země. Jako první destinace jsou nejčastěji uváděny čínská města Guangzhou a Tianjin, indický Amritsar a nespecifikované letiště ve Velké Británii. Prezident společnosti Tony Fernandez pro BBC uvedl, že letadla nebudou za každou cenu přistávat v Londýně a záleží hlavně na tom, s jakými nabídkami jednotlivá letiště přijdou. V této suvislosti se proto velmi často mluví o Manchesteru.
Flotila Air Asia X by se časem měla rozrůst až na 20 letadel. Výběr typu by měl být znám koncem tohoto měsíce. Rozhodování se týká letadel Airbus 330-300 a B777-300ER. Podle informací serveru Flight Global by však taková objednávka mohla být ohlášena již zítra v Londýně. Pokud se tak stane bude pravděpodobně součástí objednávky většího počtu letadel A320.
Air Asia začnou prostřednictvím Air Asia X konkurovat Malaysia Airlines také na dálkových linkách (Foto: sabre23t)
První lety by se mohly uskutečnit již v červenci. Aerolinie budou společným podnikem Air Asia a Fly Asian Express (FAX). Obě společnosti spojuje Tony Fernandez. Ten je prezidentem Air Asia a zároveň vlastní 50 % akcií FAX. Dalších 30 % tohoto dopravce zaměřujícího se na místní linky vlastní výkonný ředitel Air Asia Kamarudin Meranum a zbylých 20 % je v rukou bývalého finančního ředitele Air Asia Raja Azmi. Časem by mohlo dojít i k přímého kapitálovému propojení obou společností, neboť Air Asia má zájem o odkoupení 20 % akcií v tomto dopravci.
Letouny budou s největší pravděpodobností vybaveny pouze jednotnou ekonomickou třídou. Zábavní systém, občerstvení bude jak je u tohoto stylu cestování zvykem za poplatek. Air Asia X by se měly vyhnout jakýmkoliv nákladům, které nesnižují bezpečnost letu. Tony Fernandez pro BBC uvedl, že by tak měly být ceny stlačeny o desítky procent. Zpáteční letenka do Anglie by se měla pohybovat v rozmezí 80 – 230 liber. Skutečnost může být samozřejmě jiná, je ale faktem, že i nejvyšší uváděná cena 231 liber je stále hluboko pod cenou takové letenky u Malaysia Airlines. U vlajkového dopravce Malajsie se cena letenky do Londýna nyní pohybuje okolo 600 liber.
Tony Fernandez přiznává, že se v případě Air Asia X jedná o relativně riskantní podnik. "Děláme těžká rozhodnutí, která by jiní neučinili, v pevné víře, že se lidé nechají vést našimi nízkými cenami," uvedl CEO Air Asia. Jedna podobná společnost přitom již létá mezi Hongkongem a Londýnem od 26. října 2006. Zatím ale není známo, jak si nová linka na letiště Gatwick vede. Společnost Oasis Hongkong Airlines má přitom ambice v brzké době zahájit také lety do Milána, Kolína nad Rýnem a Berlína. Obě společnosti se ale liší v názoru na lety do USA. Zatímco letadla první z nich se v USA objevovat nebudou, Oasis Hongkong plánují lety do Chicaga a Oaklandu (město poblíž San Francisca).
Spojení Evropy a Asie by tak mělo být časem dostupnější. Nelze se podle všeho sice těšit na ultra-nízké ceny, které by se dostaly pod 10 000 korun za zpáteční letenku s poplatky, nicméně je velmi příjemné pozorovat, že na trh vstupují nové společnosti, které budou alespoň dočasně držet ceny letenek dole. Nejlevnější zpáteční letenka s poplatky mezi Londýnem a Hongkongem stojí u Oasis Hongkong 13 100 korun. Nelze ji samozřejmě sehnat na všechny dny, ale není nemožné tento tarif najít.
Pro nás bude samozřejmě mnohem více zajímavější, pokud dojde k zavedení linek Oasis Hongkong do Německa. Jedná se o letiště v Kolíně nad Rýnem, které se již dlouhou dobu snaží přilákat podobné dopravce. Neméně zajímavá je ale také situace na trase Kuala Lumpur – Vídeň. Z této trasy se před časem stáhly Malaysia Airlines a Austrian plánují ukončit provoz k 24. březnu tohoto roku (více zde), což zanechá obě města bez přímého spojení. Doufejme tedy, že Air Asia X dospějí k závěru, že jsou schopny takovou linku ziskově provozovat.
Asi nejdále ve svém vývoji dospěla společnost Jetstar, která již nyní létá ze Sydney a Melbourne do Thajska, Indonésie, Vietnamu a USA (Honolulu). V příští fázi se letouny společnosti objeví v Japonsku. Společnost spadá pod Qantas Group, která se rozhodla, že pro určité linky je vhodný jiný typ společnosti než jaký představují Qantas Airways. Jetstar International je předurčen pro linky s vysokým podílem turistické klientely.
Toto rozhodnutí vlastně odráží i širší okolnosti. Pravděpodobně nelze čekat záplavu mezikontinentálních low-cost letů, protože dálkové linky popírají určité výhody, na kterých je tento obchodní model postaven. Co je ale mnohem důležitější, chybí v globálním měřítku liberální prostředí, které by rozmach takové dopravy umožnilo. Nicméně existuje velmi dlouhá řada tras, které se svým charakterem hodí pro společnosti, které se zaměřují na ekonomickou třídu a jejich zisky nejsou závislé na obchodních cestujících.
Jestli se dálkové nízkonákladové linky ujmou není jisté. Několik pádných logických argumentů stojí proti lidem odhodlaným přenést tuto věc z papíru do reality. Úspěch sice není jistý. To nakonec uznávají i lidé, kteří do těchto projektů investují nemalé prostředky.