Už i v Indii je letadlo levnější než vlak
05.08.2002 - Asie & Austrálie
Vše odstartovala na začátku července soukromá letecká společnost Jet Airways, indická dvojka na vnitrostátním trhu letecké dopravy, která přišla s kampaní nazvanou "Everyone can fly", v rámci které snížila ceny letenek (tzv. Festival Fares) na frekventovaných tratích o 12 - 64 % (např. na hlavní vnitrostátní lince Dillí - Bombaj byla cena snížena z 6 095 na 3 920 indických rupií). To je cena, která je stejná jako jízda první třídou vlaku Rajdhani Express, který mezi oběma městy jezdí (druhá klimatizovaná třída stojí 2 405 rupií). Na řadě jiných tratí je letenka dokonce levnější než vlaková jízdenka první třídy. Společnost Jet Airways tak chtěla zvýšit tradičně nízkou vytíženost letadel na vnitroindických linkách v letním období (kolem 50 %) získáním nových cestujících, kteří by jinak jeli vlakem. Levnou letenku je možné rezervovat nejpozději 21 dnů před odletem, do této doby lze měnit za mírný poplatek datum a čas odletu, poté činí stornovací poplatky 50 % ceny letenky. Nový program nepřináší žádné další zlevnění pro děti a seniory či v rámci skupinových slev, navíc nalétané míle se nezapočítávají do frequent flyer programu. Nabídka levných letenek je cílena na domácí příležitostné turisty a drobné obchodníky.
LINKA | JET AIRWAYS | INDIAN AIRLINES |
---|---|---|
Dillí - Bombaj | 3 920 | 3 920 |
Dillí - Kalkata | 2 860 | 2 860 |
Dillí - Bangalore | 5 053 | 5 055 |
Dillí - Chennai | 3 292 | 3 295 |
Zdroj: Financial Express |
Na akci Jet Airways téměř okamžitě zareagoval největší konkurent státní Indian Airlines, operující hlavně na vnitrostátních linkách, který ceny snížil na stejnou úroveň a zavedl téměř shodné podmínky pro získání levnější letenky. To však může podle expertů ještě více prohloubit již tradiční ztrátu společnosti (letos se očekává ve výši 2,5 mld. rupií, tj. 51,2 mil. USD), která v současné době provozuje 7 Airbusů A300, 36 A320, 11 Boeingů 737-200 a tři Dorniery 228. Ve srovnání s Jet Airways je letadlový park Indian Airlines mnohem starší, což si vyžaduje vyšší náklady na údržbu. Průměrné stáří Airbusů A300 dosahuje 17 - 18 let, některé Boeingy 737-200 jsou ještě starší. Nedávno vyhrál Airbus Industrie tendr na omlazení flotily, když si společnost objednala 19 A319, 4 A320 a 20 A321, kterými nahradí nejstarší A300 a B737. Indian Airlines nyní obsluhují 63 vnitrostátních destinací a 17 cílů v blízkém zahraničí, ve své síti mají řadu linek, které provozují na základě rozhodnutí vlády, a jež jsou pro společnost značně ztrátové. Podíl Indian Airlines na indickém trhu vnitrostátní dopravy se neustále zmenšuje, ještě v březnu minulého roku ovládala společnost 55 % trhu, o rok později už ani ne polovinu. To je způsobeno zejména rychlým nástupem soukromých dopravců v posledních několika letech, jejichž agresivnímu marketingu není aerolinie schopna čelit. Proto společnost rozvíjí v posledních letech i mezinárodní linky, na kterých je menší konkurence a které přinášejí zisk. Na příští rok je plánováno otevření zatím nejdelší mezinárodní trasy z Kalkaty do Hongkongu.
Síť linek největšího indického vnitrostátního dopravce Indian Airlines. (grafika: Indian Airlines)
Za skutečného vítěze současné cenové války v Indii je však považován třetí hráč na trhu - společnost Air Sahara. Ta v reakci na kroky konkurentů oznámila nový tarifní program Super Sixer, v rámci něhož si cestující předplatí za 25 000 rupií šest letů v ekonomické třídě (nebo za 36 000 rupií šest letů v první třídě). Následně dle své potřeby si zarezervuje místa a předplacené lety průběžně "prolétává". Dále mohou cestující získat milion cen od drobných dárků až po osobní počítače, plasmové televize, zájezdy do exotických zemí či luxusní Mercedes. Navíc Air Sahara nabízí program levných letenek až do konce tohoto roku, zatímco konkurenti jen do 31. října 2002. Experti očekávají, že díky programu Super Sixer získá společnost nejvíc nových cestujících v rámci současného cenového boje. Air Sahara se proto připravuje na rozšíření letadlového parku - do poloviny příštího roku chce zdvojnásobit svoji flotilu na 24 letadel a zvýšit tak počet nabízených letů z 54 na 155 denně s cílem pokrýt hlavní vnitrostátní linky.
Zatím v pozadí vyčkávají indické národní aerolinie Air India, jejichž těžiště činnosti je na mezinárodních linkách. Proto je podle expertů také možně, že Air India na současný vývoj na vnitrostátním trhu ani reagovat nebudou. Nicméně na vstup na trh se připravují další aerolinie - v květnu získaly licenci k provozu pravidelné dopravy Jagson Airlines a Visa Airlines, které chtějí v brzké době zahájit provoz na prvních linkách. Začátkem příštího roku by měly obnovit pravidelné lety Royal Airlines, nástupce dřívějšího ModiLuftu.
Experti očekávají, že díky současnému vývoji vzroste počet přepravených cestujících a tím i vytížení dosud poloprázdných letadel. Otázkou je, jak se cenová válka projeví v hospodaření zúčastněných aerolinií. Jedni se domnívají, že dojde k razantnímu poklesu zisku, jiní naopak soudí, že zisk poroste díky tomu, že společnosti oslovují nové zákazníky, kteří by letadlo jinak nepoužili. Na čem se obě skupiny shodují je to, že v brzké době lze očekávat vznik indické nízkonákladové společnosti ve stylu Ryanair či EasyJet, která jistě pořádně zamíchá rozdanými kartami.
Letecká mapa největší indické soukromé společnosti Jet Airways.
(grafika: Jet Airways)