US Airways požádaly o ochranu před věřiteli
13.08.2002 - USA & Kanada
Události 11. září působí i dnes - US Airways byly nuceny požádat konkursní soud ve státě Virginia o ochranu před věřiteli podle kapitoly č. 11 amerického zákona o konkursu. Díky této ochraně se může společnost pokusit o svou záchranu provedením restrukturalizace. Veškerý letecký provoz pokračuje bez přerušení i nadále.
Společnost byla více než jiné velké americké aerolinie postižena teroristickými útoky. Bezprostředně po 11. září pokleslo vytížení letadel o 20 % a společnost oznámila snížení objemu přepravy o 23 % a propuštění 11 000 zaměstnanců. Značnou ztrátu způsobilo uzavření letiště Ronalda Reagana ve Washingtonu, kde jsou US Airways dominantním přepravcem, na dobu tří týdnů. Dále značně poklesla poptávka zejména ze strany obchodních cestujících a naopak vzrostly výdaje na bezpečnost. Na řadě tratí, zejména na severovýchodě USA, společnost nedokázala v posledním roce konkurovat Delta Air Lines a nízkonákladovým přepravcům Southwest Airlines a AirTran.
US Airways ovšem potřebovaly restrukturalizaci již před teroristickými útoky. Již přes dva roky se finanční výsledky pohybují v červených číslech. V loňském roce společnost zaznamenala ztrátu 2,1 mld. USD, za tento rok dosáhla ztráta již 850 mil. USD. Z šestice největších leteckých přepravců v USA měla společnost nejvyšší personální náklady. Dva ze tří odborových svazů zastupující zájmy zaměstnanců souhlasily s návrhem na snížení platů. Restrukturalizační plán předpokládá snížení nákladů o 1,2 mld. USD ročně, zmenšení flotily z 311 na 245 letadel, zefektivnění systému hubů, uzavření neefektivních tratí a optimalizaci nasazení letadel na zbylých tratích.
Ještě před vyhlášením insolvence US Airways oznámily, že dosáhly dohody s konsorciem bank pod vedením Credit Suisse First Boston a Bank of Amerika o poskytnutí úvěru 500 mil. USD. Dalších 200 mil. USD má dodat investiční společnost Texas Pacific výměnou za 38 % podíl v aerolinii. Texas Pacific Group, vedená finančníkem David Bondermanem, je známá tím, že vstupuje často do společností v problémech, které po restrukturalizaci se ziskem prodává. Například začátkem devadesátých let vstoupila do Continental Airlines a zachránila je tak před konkursem. V roce 1994 podobným způsobem odvrátila konkurs America West Airlines, ve kterých nyní vlastní 59 % podíl.
Před dvěma roky probíhala jednání o prodeji společnosti americké dvojce United Airlines, nicméně proti byl americký antimonopolní úřad. V červenci tohoto roku se obě společnosti dohodly na vzájemném code-sharingu na řadě tratí a propojení frequent flyer programů.
Analytici v USA se domnívají, že šance společnosti na přežití jsou díky přislíbeným úvěrům poměrně velké. Nicméně pokud restrukturalizační plán bude úspěšný a společnost přežije dobu ochrany, nebudou to již dnešní US Airways, ale mnohem menší letecká společnost.