Urychlí náhlý pokles zájmu o létání konsolidaci leteckých společností?
04.03.2020 - Evropa
Současný propad poptávky po létání pociťují všechny aerolinie. Letecké společnosti navíc zaznamenávají ve velké míře i výrazný efekt “no show” cestujících, kteří z obavy před dopady šíření koronaviru ruší své cesty a vyplatí se jim nechat letenku propadnout. Letecké společnosti zejména na dálkových letech většinou s několika no show jedinci počítají, a proto záměrně často prodávají více letenek, než je sedaček. Na některých letech v současné době ovšem létají letadla poloprázdná, neboť zejména do koronavirem postižených oblastí bývá i více než 50 procent pasažérů označeno jako “no show”.
(foto: skipp604/Pixabay)
Samotná očekávání manažerů evropských leteckých společností jsou, že největší propad poptávky cestujících ještě není zcela u konce, ale že by dna mělo být dosaženo v několika následujících týdnech. O vážnosti situace hovoří například dnešní rozhodnutí Lufthansa Group o dočasném uzemnění 150 letadel.
Vývoj v příštích týdnech a měsících lze jen stěží odhadnout, analytici hovoří o třech možných scénářích vývoje poptávky. Buď se poptávka bude vyvíjet ve tvaru písmene V, což by byl nejoptimističtější scénář znamenající rychlý návrat poptávky na původní úroveň. Druhou možností je vývoj ve tvaru písmene U, kde dno by určitou delší dobu trvalo. Nejpesimističtější prognóza udává vývoj ve tvaru L, pokles poptávky a její dlouhodobé udržení se na nové nižší úrovni.
V každém případě budou pro letecké společnosti příští týdny velmi tvrdé a evropský trh zřejmě zažije rychlou konsolidaci. O přežití a vzájemných akvizicích tak rozhodne finanční síla a flexibilita leteckých společností. Některé společnosti, například ty, které již dříve byly finančně zasažené uzemněním letadel Boeing MAX, tak nemusí toto náročné období přežít a mohou se stát obětí úspěšnějších konkurentů.