Úleva tradičních evropských dopravců. Hlásí plné lety do USA.
09.11.2021 - Evropa
V pondělí 8.listopadu se otevřely USA všem cestovatelům z EU. Tradiční letečtí dopravci hlásí o lety do USA enormní zájem. Například včerejší let Lufthansy z Mnichova do Miami byl zcela vyprodán, a to včetně obchodní i první třídy. Vysoký zájem o lety přes Atlantik se skokově zvýšil přes noc poté, co americká administrativa oznámila zrušení zákazu cest do USA a tento zájem trvá prakticky na všechny lety do konce roku. Lufthansa dokonce hlásí, že má na lety přes "velkou louži" více rezervací než ve stejném období před pandemií v roce 2019.
Evropané se chtějí opět setkat se svými příbuznými a přáteli v USA, které od března 2020 nemohli vidět jinak než přes videohovor. Tedy pokud za nimi američané letos v létě nepřicestovali. Opačně, pro občany USA, bylo vycestování do Evropy totiž možné již od léta. Evropské firmy se zase chtějí setkat tváří v tvář se svými zákazníky a obchodními partnery, takže se dobře prodávají i dražší letenky v obchodní a první třídě. Tento zájem drží cenu letenek přes Atlantik relativně vysoko k velké úlevě tradičních evropských dopravců jako je AirFrance-KLM, Lufthansa a British Airways. Rovněž velcí američtí dopravci jako je Delta, United nebo American Airlines věří, že budou z letů přes Atlantik více profitovat. Vzhledem k tomu, že v EU došlo během pandemie k omezování cest mezi jednotlivými členskými státy ve srovnání s jednotným trhem v USA, který pandemie neroztříštila jako v Evropě, tak američtí dopravci dokázali pandemii přečkat lépe než jejich evropské protějšky. Pro ně je současné americké uvolnění restrikcí příjezdu velkou vzpruhou. Na transatlantickém trhu totiž evropští dopravci zatím nepociťují konkurenci dopravců z Perského zálivu, ani nízkonákladových společností. To plánuje změnit v první polovině roku 2022 start-up Norse Airways. Zatím však evropští dopravci mohou s úlevou sledovat jak se jim plní rezervace na sedačky do USA a přibývají tolik potřebné příjmy. Letadla létají plná nebo téměř plná. Také proto, že dopravci nasazují na transatlantické lety dosud méně kapacitnější typy letadel než před pandemií. Ta větší jsou dosud velmi často ještě odstavena a zakonzervována.
Boeing 777 společnosti Air France na letišti v Las Vegas, leden 2018 (foto: Tomás Del Coro, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-2.0)