Německá média podezřívají Turkish Airlines, že dopravuje migranty do Běloruska
10.11.2021 - Evropa
V posledních dnech prosakují do tisku zprávy o lidském utrpení na polsko-běloruské hranici, kde se stovky migrantů převážně kurdské národnosti dožadují ilegálního vstupu do Polska, aby mohli projít do země svých snů - do Německa. Podle deníku Bild jich jen v posledních šesti týdnech prošlo ilegálně přes Polsko do Německa na šest tisíc. Tato situace se zřejmě děje záměrně na popud běloruského prezidenta Lukašenka. Ten se snaží pomstít za sankce, které Evropská unie na zemi uvalila kvůli podezření z manipulace prezidentských voleb a následného násilného potlačení demonstrací a opozice. Další vlna sankcí přišla po květnovém incidentu s vynuceným přistáním letadla Ryanairu, který nad Běloruskem pouze přelétával. Nutno dodat, že se současné akce běloruského režimu dějí za tichého souhlasu Ruska. To se prostřednictvím ministra zahraničí Lavrova včera podivilo nad faktem, že EU platí Turecku za zadržování uprchlíků, ale Bělorusku platit za podobnou pomoc nechce. Rusko totiž spojuje s Běloruskem také touha uškodit EU za odvetné sankce po anexi Krymu. Lze odhadnout, že přáním vrcholných představitelů obou zemí je, aby svět oběhly záběry o střílejících polských pohraničnících na kurdské migranty. Doufají, že podobné záběry by mohly způsobit v rámci EU zcela zásadní rozkol.
Jenže jak se uprchlíci se Blízkého a středního východu na hranice s Polskem dostávají? EU má podezření, že Lukašenkův režim sváží migranty letadly do Minsku záměrně a odtud je vozí autobusy na hranici s Polskem. To na východní hranici EU vystavělo zábrany a snaží se bránit jejich nelegálnímu prolomení. Podobně vypjatá situace hrozí též Litvě a Lotyšsku, které také hraničí s Běloruskem. Zástupci EU zopakovali své výhrůžky, že uvalí sankce na všechny zúčastněné cestovní kanceláře a letecké společnosti, které se na této situaci podílejí.
Polsko-běloruská hranice poblíž obce Krynki, duben 2013 (foto: Kamil Gopaniuk , Wikimedia Commons, CC-BY-2.0)
EU má podezření, že na přepravě migrantů vydělává zejména běloruský státní dopravce Belavia. Ten již v rámci sankcí nesmí létat na letiště v zemích EU. Německá média však vznesla podezření i směrem k polostátní společnosti Turkish Airlines. Podle Flightradar24 vypravují Turkish Airlines běžně na linkách TK283 a TK285 do Minsku jeden až dva lety denně a běžně k letu používají Airbusy A321. Na Flightradaru24 jsou navíc viditelné i lety Turkish Airlines do Minsku i se širokotrupým Airbusem A330, podle všeho v nákladní verzi. Turkish Airlines tyto spekulace médií razantně odmítají. V médiích však rovněž proběhla podezření, že na převozu migrantů do Minsku se mohou podílet i též i flydubai a syrský dopravce Cham Wings. Jiné zdroje zase spekulují o ruském Aeroflotu.
Zda se jedná o normální stav, souhru náhod, smyšlenky médií nebo skutečně risk renomovaných dopravců, že jim administrativa EU zakáže v reakci přistávat na letištích EU se tak zřejmě ukáže až v budoucnu. Necháme na laskavém čtenáři ať si sám učiní názor. Situaci budeme nadále sledovat. S přicházející zimou se bude zřejmě situace migrantů, kteří táboří na polsko-běloruské hranici zhoršovat a celý konflikt brzy eskalovat.