Turkish Airlines a AnadoluJet také ruší plánované linky, zejména do Německa a Rakouska
12.07.2022 - Evropa
Také turecký dopravce Turkish Airlines a jeho nízkonákladová dcera AnadoluJet ruší na příští měsíce původně plánované linky, zejména přímé spojení tureckých měst mimo hlavní hub v Istanbulu do německy mluvících měst.
Z hlediska postižených letišť snadno dosažitelných pozemní dopravou z České republiky se jedná zejména o tyto rušení:
AnadoluJet:
- Mnichov - Ankara (v srpnu změna frekvence ze 2 rotací týdně na jednu rotaci za 2 týdny)
Turkish Airlines:
- Norimberk - Adana (přerušeno mezi 13.7. a 2.9.)
- Norimberk - Kayseri (prozatím jen jediný let dne 4.9.)
- Vídeň - Izmir (přerušeno mezi 31.7. a 2.9.)
Další postižená města nejnovějšími rušeními jsou dále od hranic s Českou republikou. Jsou to zejména Hannover, Graz a Stuttgart. Na první pohled není jasné, zda je za rušením nízká poptávka nebo nedostatek personálu. Turecké letecké společnosti však trpí odchody létajícího personálu zřejmě stále více. Piloti odcházejí zejména do zemí Perského zálivu a do Severní Ameriky. Tamní letecké společnosti totiž hladoví po pilotech a jsou i díky sílícímu dolaru ochotny nabídnout zahraničním pilotům, včetně pilotů z Turecka, velmi zajímavé platové nabídky.
Evidentně nejsou odchody personálu do zahraničí v Turecku žádný zanedbatelný jev. V červnu se Turkish Airlines potýkaly s nebývale vysokým procentem náhle zrušených letů. V některých dnech přesahovala tato náhlá rušení i 6% plánovaných letů. Proto turecký letecký regulační úřad DGCA zasáhl a od 5.7. vyžaduje před vydáním osvědčení o pilotní licenci také povolení od stávajícího zaměstnavatele ke změně zaměstnání do zahraničí. Pokud není toto povolení k dispozici, úřad žádost pilota o vydání licenčního osvědčení pro účely zahraničního zaměstnání sice formálně přijme, avšak zpracuje ji nejdříve po šesti měsících. To výrazně ztěžuje pohyb tureckých pilotů na mezinárodním trhu práce. Podobnou taktiku mimochodem praktikuje nyní i ruský regulační úřad Rosaviatsia - žádosti o ověření pilotní licence za účelem odchodu do zahraničí nejsou nyní v Rusku vyřizovány buď vůbec, nebo jen velmi pomalu a celá záležitost trvá dlouhé měsíce.
Je tedy zřejmé, že po pandemii značně finančně vyčerpané letecké společnosti budou muset ještě najít finanční prostředky a svoje zaměstnance dobře zaplatit. Případně se také více zajímat o dlouhodobou výchovu a vzdělávání nových lidí. Dá se očekávat, že tyto aktivity budou dopravci financovat mimo jiné také díky budoucímu růstu cen letenek, a to minimálně přes špičky poptávky - tj. přes letní měsíce a v době okolo Vánoc.
Boeing 737-800 s registrací TC-JFP v barvách společnosti Turkish Airlines, červenec 2013 (autor: Alf van Beem, Wikimedia Commons)