Turisté z Číny budou chybět leteckému a turistickému průmyslu nejméně do roku 2025
06.11.2021 - Asie & Austrálie
Po té, co k 14. listopadu uvolní i Nový Zéland podmínky příjezdu zpět do země svým občanům nebo lidem s trvalým pobytem, zůstává Čína jedinou zemí, která odmítá soužití s nemocí Covid-19. Čína stále prosazuje strategii nulové tolerance nemoci i za cenu lockdownů celých miliónových měst. Tvrdá opatření Číny proti šíření koronaviru jako třeba stále platná povinná třítýdenní karanténa po příjezdu do země zcela vyzmizíkovala v mezinárodních turistických destinacích čínské turisty, kteří na svých cestách mimo domovskou zemi před pandemií utratili podle odhadů ročně až 255 miliard dolarů.
Množství cestujících na mezinárodních linkách do a z Číny se drží jen zhruba na 2% původního množství cestujících před vypuknutím pandemie. Čína tvrdě trestá letecké dopravce zákazem přistávat na svých letištích pokud se prokáže nový případ covidu, který souvisí s pasažérem na jejich mezinárodním letu. S podobnou situací a zákazy má své zkušenosti většina leteckých společností, které do Číny létají. Navíc čínské úřady i nadále proškrtávají mezinárodním dopravcům povolené sedačkové kapacity, v porovnání s letošním létem byla čínskými úřady kapacita na zimní období 2021-22 na mezinárodních letech snížena o další jednu třetinu.
Před pandemií využívalo zhruba 40 % čínských turistů na cestách mimo Čínu zahraniční letecké dopravce. Společnosti jako Thai Airways nebo Garuda Indonesia tak nyní také i v důsledku chybějící čínské poptávky razantně snižují velikost svých flotil. Toto se netýká čínských dopravců, kteří naopak hlásí poptávku po vnitrostátních letech na úrovni jako před pandemií. Číňané tak zřejmě nahradili dovolenou v zahraničí tuzemskou rekreací. Z toho těží nejen domácí destinace jako například ostrov Hainan, ale i domácí čínské aerolinky.
Skupinka čínských turistů u jezera Karakul v Tádžikistánu, září 2017 (foto: David Stanley, Wikimedia Commons, CC-BY-2.0)
Podle expertů firmy ForwardKeys nelze očekávat v nejbližších měsících změnu čínské strategie. Návrat čínských turistů na hodnoty před pandemií lze podle expertů očekávat nejdříve v roce 2025. Navíc zřejmě dojde ke změně struktury cest čínských turistů. Známé jevy jako velké organizované čínské výpravy schopné zaplnit celý autobus nebo rovnou celý hotel budou méně časté. Experti na cestovní ruch očekávají, že čínský turismus bude v budoucnu spíše stále více individualizovanější a organizovaných skupin má být méně. Organizované skupiny budou rovněž menší, na míru tvořené cestovní kanceláří pro mnohem menší skupinku přátel či rodiny.