Thai Airways na pokraji kolapsu?
19.11.2001 - Asie & Austrálie
Ředitel thajských aerolinií Virabongsa Ramangkura uvedl v rozhovoru pro deník Bangkok Post, že Thai Airways musí být co nejdříve podrobeny důkladné restrukturalizaci, jinak firmě hrozí nejpozději do tří let kolaps. Dluh aerolinek již 18 krát převyšuje její základní jmění a společnost není schopna své dluhy splácet kvůli nevýhodným směnným kurzům a nestálým cenám leteckého paliva.
Restrukturalizace se projeví ve snižování počtu zaměstnanců. Těch aerolinie v současné době zaměstnává 25000, zatímco srovnatelné Singapore Airlines mají jen 14000 pracovníků. Prvním krokem ke snížení počtu zaměstnanců je zastavení přijímání nových lidí. Dále by mělo dojít k omezení přesčasové práce a redukci členů posádek. V rámci úsporných opatření má dojít rovněž ke snížení administrativních nákladů, omezení příspěvků charitativním organizacím, výdajů na P.R a provoz zahraničních zastoupení. Předpokládá se, že vedení přehodnotí dřívější objednávky letadel a plánované investice do zázemí společnosti na letišti Nong Ngu Hao v Bangkoku. První vlaštovkou změn je páteční oznámení o uzavření sedmi z osmi zastoupení společnosti v Severní Americe (Seattle, San Francisco, Dallas, Chicago, Washington, New York a Toronto). V provozu tak zůstávají jen kanceláře v Los Angeles.
Vzhledem k značnému předlužení společnosti a celosvětové krizi v letecké dopravě nemají aerolinie velké šance získat úvěry na překlenutí krizové situace a provedení restrukturalizace. Značné zadlužení způsobil nákup nových letadel, rostoucí ceny leteckého paliva, zvýšené náklady na pojištění po 11. září a pokles thajského bahtu k americkému dolaru. Vláda, která drží většinový podíl v aerolinkách (93 %) tvrdí, že společnost nenechá padnout a v případě nedostatku peněz ministerstvo financí vydá zvláštní emisi dluhopisů. Každopádně finanční těžkosti znamenají odložení plánované privatizace aerolinek, která měla začít ještě v tomto roce.
Zajímavé je, že původní vedení Thai Airways plánovalo po 11. září expanzi na evropských a asijských linkách s cílem nahradit zahraniční letecké společnosti, které rušily své linky do Thajska. A tak byl mimo jiné zahájen provoz do Bombaje a Chengdu v Číně, zvýšena frekvence na linkách do Paříže, Říma, Curychu, Mnichova, Kodaně, Osaky, Hanoje, Jakarty a Perthu. Zdá se, že na dlouhou dobu to byla poslední expanze pro thajské aerolinie.