TAROM prodává polovinu své flotily
17.04.2021 - Evropa
Rumunská letecká společnost TAROM se rozhodla v rámci probíhajícího restrukturalizačního procesu výrazně zredukovat svou flotilu. Vedení aerolinie rozhodlo o prodeji 14 z celkových 26 letadel. Konkrétně se jedna o dva stroje ATR 42-500, čtyři Airbusy A318, čtyři Boeingy 737-300 a čtyři 737-700. Ještě koncem března zmiňoval rumunský ministr dopravy Lucian Bode, že by flotila mohla být zredukována až o tři čtvrtiny.
Z flotily TAROMu budou vyřazeny všechny Airbusy A318, které jsou známy i z linky společnosti do Prahy (foto: Adrian Pingstone/Wikimedia Commons - public domain)
Společnost v poptávkovém dokumentu uvádí indikativní ceny nabízených letadel. Oba letouny ATR 42-500, jež jsou 22 a 23 let staré, jsou nabízeny za 3,91 milionů dolarů. Levnější jsou dva nejstarší Boeingy 737-300 vyrobené v roce 1993 - za ně TAROM požaduje 1,48 milionu dolarů. Dvojice o rok mladších 737-300 pak stojí 6,428 mil. dolarů. Stroje Airbus A318 stáří 14 a 15 let stojí 6,52-6,86 mil. dolarů. Cena 17 a 20 let starých Boeingů 737-700 se pohybuje od 10,71 do 13,98 mil. dolarů. Podle dokumentu zveřejněného na webu společnosti jsou letouny prodávány ve stavu v jakém jsou.
Dále TAROM vrátí leasingové společnosti Nordic Aviation Capital pronajaté letouny ATR 42-500 a ATR 72-500. Společnost tak bude provozovat jen dva typy a to ATR 72-600 a Boeing 737-800. V roce 2023 pak má být zahájena dodávka pěti objednaných Boeingů 737 MAX 8.
TAROM rovněž nepočítá už s Boeingy 737-700 (foto: Bene Riobó/Wikipedia Commons - CC BY-SA 4.0)
Výrazně zmenšená flotila znamená i výrazné propouštění zaměstnanců. Zatím dobrovolně odešlo zhruba 400 zaměstnanců a další zvažují nabídky managementu na odchod dohodou. Cílem restrukturalizačního plánu je, aby společnost byla opět od roku 2025 opět zisková.
Evropská komise v loňském roce odsouhlasila státem garantovanou půjčku ve výši 37 milionů eur. Státní pomoc posílila likviditu společnosti v současném krizovém období a podpořila restrukturalizační plán. Problémy TAROM, které jsou dlouhodobější, krize prohloubila. Společnost v posledních letech čelí na domácím trhu značné konkurenci nízkonákladových aerolinií. Zejména Wizz Air obsadil velkou část trhu a TAROM konkuruje na evropských linkách.