TAP zřejmě čeká úplné zestátnění

03.07.2020 - Evropa



Portugalská vláda se zatím nedokázala dohodnout se soukromými akcionáři letecké společnosti TAP - Transportes Aéreos Portugueses na tom, kdo jakým dílem poskytne potřebnou finanční pomoc společnosti. A tak jí nezbývá než zvážit extrémní krok úplného zestátnění společnosti, informuje server Aerotelegraph.

TAP Air Portugal - Airbus A330-900neo (foto: Nicky Boogaard/Wikimedia Commons - CC BY 2.0)

Již začátkem roku se spekulovalo, že dva významní akcionáři společnosti David Neeleman a Humberto Pedrosa, kteří prostřednictvím společnosti Atlantic Gateway vlastní 45 % TAPu intenzivně jednali s Lufthansou a United o prodeji tohoto podílu. Od roku 2005 je totiž TAP součástí Star Alliance.

Z plánů na prodej podílu Atlantic Gateways ovšem kvůli dopadům pandemie nakonec sešlo. Společnost TAP má za sebou již několik neúspěšných pokusů o privatizaci. A tak 50% podíl ve společnosti vlastní od roku 2015 znovu portugalská vláda. Zbylých 5 % drží zaměstnanci společnosti.

TAP ovšem nyní nutně potřebuje k přežití zajištění financování. Vláda mu chce pomoci nouzovou půjčkou ve výši 1,2 miliardy eur. K účasti na této záchraně tak tlačí i soukromé akcionáře. Intenzivní jednání dosud žádnou dohodu nepřineslo, a tak ministr pro infrastrukturu Pedro Nuno Santos nyní na jednání v parlamentu přišel s variantou úplného zestátnění letecké společnosti. V projednávané variantě by měl stát od Davida Neelmana odkoupit jeho podíl úplně, většinu podílu by měl prodat i Humberto Pedrosa. Ten by si ovšem měl nechat symbolický podíl a státu by pomohl s řízení firmy.

TAP Express - Embraer 190 (foto: Dylan Agbagni/Wikimedia Commons - CC0 1.0)

Společnost TAP má hned několik brandů, pod hlavní značkou TAP Air Portugal provozuje flotilu 87 Airbusů různých typů od A319 až po nové A330-900neo. Pod značkou TAP Express provozuje osm letadel ATR 72-600 a 13 Embraerů 190/195, se kterými létá na regionálních linkách.

Témata