TAP překvapivě hospodařil v roce 2022 se ziskem
22.03.2023 - Evropa
Letecká společnost TAP Air Portugal včera zveřejnila své hospodářské výsledky za rok 2022. Překvapivě oproti dřívějším odhadům dokázala docílit čistého zisku 66 miliónů euro. To je první kladný výsledek po ztrátách z předchozích pěti let. A to vše se sedačkovou kapacitou stále o 13 % menší než v roce 2019, kdy společnost hospodařila se ztrátou 95 miliónů euro. Dobrého loňského výsledku tak společnost dosáhla zejména díky vyšším příjmům, které oproti roku 2019 vystoupaly o 6 % na 3,485 miliard eur.
Airbus A321LR společnosti TAP Air Portugal nasazovaný na linku Lisabon - Boston, duben 2022 (foto: Sharon Hahn Darlin/Wikimedia Commons - CC-BY-2.0)
Taktéž potenciální zájemci jako jsou skupiny Air France - KLM, IAG nebo Lufthansa Group shodně odhadovali, že TAP ještě oznámí za rok 2022 ztrátu. Musíme si totiž uvědomit, že ještě v prvním kvartálu roku 2022 byl turistický ruch, obzvláště v Portugalsku velmi postižen rozšířením varianty Omikron. Výsledky společnosti tak musela táhnout nahoru zejména druhá polovina loňského roku. TAP tak těží z dřívějších strategických rozhodnutí jako je přechod na nejnovější letadla.
V současné době tvoří flotilu společnosti již ze 66 % Airbusy nové generace neo. Společnost také využívá polohy Portugalska, která je vhodná k nasazování menších dálkových Airbusů A321LR na lety přes Atlantik, jak do měst s menší poptávkou ve Spojených státech, tak i v Brazílii. V roce 2022 také pro TAP přestaly létat White Airways na portugalském „leteckém mostu“ mezi Portem a Lisabonem vrtulovými letadly ATR a v nabídce 11 letů denně mezi oběma městy jsou nyní jen i z hlediska komfortu pro cestující vhodnější proudová letadla.
Ve výhledu na letošní rok společnost hlásí silnou poptávku a očekává, že i výsledky za první kvartál v letošním roce budou lepší než za stejné období roku 2019. Společnost by chtěla dále posílit svoji nabídku transatlantických letů, zejména do Spojených států. Také by ráda zlepšila svoji pozici v západní Africe. Současně by chtěla zprocesovat frontu žádostí o náhradu škod, která se vytvořila díky zrušeným letům během pandemie a jejíž vyřizování TAP zvládal jen s velkými prodlevami. Dále má TAP pro letošek v plánu na letišti v Lisabonu rekonstrukci salónku v části pro lety mimo schengenský prostor. A zejména se očekává rozhodnutí vlády ohledně výběru strategické partnera společnosti. Aktuální hospodářské výsledky tak činí ze společnosti TAP ještě zajímavější aerolinii k převzetí. Zájem mají především evropské skupiny Air France - KLM, IAG a Lufthansa Group.