Tajik Air zastavil provoz
21.01.2019 - Asie & Austrálie
Tádžická letecká společnost Tajik Air zastavila 10. ledna kvůli finančním problémům všechny své lety. Státem vlastněný dopravce létal z Dušanbe a Chudžandu do Ruska, Kazachstánu, Kyrgyzstánu, Uzbekistánu a Indie. Letecký personál a další zaměstnanci společnosti byli posláni na neplacenou dovolenou. Management Tajik Air nyní čeká na rozhodnutí vlády o dalším osudu aerolinie. Vládní komise nyní zkoumá současný stav společnosti, ve hře je vedle obnovení letů také vyhlášení bankrotu či prodej.
Tajik Air - Boeing 737-300 (foto: Dmitriy Pichugin/Wikipedia Commons - GNU Free 1.2)
Neuspokojivá finanční situace Tajik Air trvala již několik posledních let. Společnost dluží místním letištím a společnostem za dodávku paliva, letištní poplatky, catering a služby. Celkový domácí dluh aerolinie prý dosahuje 14 milionů dolarů. Další dluhy, údajně ještě vyšší, má společnost v zahraničí.
Přes dlouhodobé problémy však ještě před několika týdny nic nenasvědčovalo tomu, že by mělo dojít k zastavení provozu. Začátkem letošního roku však tádžická firma TZK ukončila dodávky paliva. Ruská letiště pak společnosti oznámily, že další lety neumožní do uhrazení všech dluhů. Podle některých zpráv TZK ještě požádala o zadržení letounu Boeing 757 Tajik Air.
Tajik Air - Boeing 757 (foto: Borya2305Bear/Wikimedia Commons - CC BY-SA 4.0)
Platné letenky Tajik Air začala mezitím akceptovat tádžická společnost Somon Air, jež rovněž navýšila počet letů do Moskvy. Očekává se, že soukromý Somon Air postupně přebere další linky, které provozoval Tajik Air. Flotila Somon Air se v současnosti skládá ze dvou Boeingů 737-300, dvou 737-800 a dvou 737-900ER.
Společnost Tajik Air na svých webových stránkách uvádí, že provozuje jeden Boeing 757, jeden Boeing 737-300, dva Antonovy An-28 a vrtulník Mi-8. Dalších 30 letadel, zejména sovětské produkce, má společnost dlouhodobě uskladněno. V závěru loňského roku zařadil Tajik Air do své flotily jeden Bombardier CRJ200. Další letoun tohoto typu měl být dodán začátkem roku. Společnost rovněž plánovala zařazení dvou větších CRJ900. Zajímavostí je, že Tajik Air provozoval v polovině 90. let letoun Boeing 747SP, se kterým létal z Dušanbe do Londýna.
Boeing 747SP společnosti Tajik Air na londýnském letišti Heathrow (foto: Richard Vandervord/Wikimedia Commons - CC BY-SA 4.0)