Švédové plánují uvést na trh elektroletadlo pro 19 cestujících
04.10.2020 - Evropa
Švédský start-up Heart Aerospace se sídlem v Göteborgu plánuje uvést na trh 19místné letadlo s označením ES-19. Letadlo by mělo být poháněno 4 elektromotory a má mít dolet 400 kilometrů. Spotřeba energie by měla být o 75 procent nižší než u současného letadla obdobné velikosti a současně vzhledem k jednodušší konstrukci elektropohonu by rovněž měly být i náklady na údržbu letadla o 50 procent nižší. Společnost předpokládá, že díky tichému bezemisnímu letu, krátké přistávací dráze 750 metrů, se bude jednat o ideální stroj, který umožní letecké spojení mezi velkými huby a blízkými menšími letišti. Letadlo má být též ideální pro obsluhu letišť v blízkosti husté městské zástavby, kde by přistávání klasických letadel mohlo kvůli hluku vzbudit vlnu odporu místních obyvatel. Vzhledem k předpokládané ceně mezi 7,5 - 8,8 miliónů eur již podle zástupců společnosti existuje předběžný zájem různých leteckých společností o dodávku celkových 147 kusů tohoto typu. Firma očekává v roce 2024 získání licence pro komerční provoz stroje, po rozběhnutí výroby plánuje první dodávky v roce 2026.
vizualizace letadla ES-19 (zdroj: Press kit firmy Heart Aviation)
Pro mnohé čtenáře se plány švédského výrobce mohou zdát jako přehnaně optimistické, jenže již loni, v roce 2019, předpověděl Elon Musk, že první elektrická letadla se zřejmě objeví do 3-5 let. A to z důvodu pokroku ve vývoji baterií nových generací. Podle společnosti Tesla dojde k docílení mezníku praktické využitelnosti v letectví jakmile hustota uložitelné energie v bateriích nové generace překročí mezní hodnotu 400 Wh/kg. Nejvyspělejší baterie, které do svých aut dnes montuje firma Tesla, mají hustotu uložitelné energie okolo 250 Wh/kg. Podle článku na serveru Patria.cz dosáhl letos největší čínský výrobce baterií, společnost Contemporary Amperex Technology Co hodnoty 304 Wh/kg a pracuje na vývoji nové generaci baterií, která má mít tento parametr až okolo 500 Wh/kg. Velký pokrok v bateriových technologiích v posledních letech způsobil, že nejen vzrůstá hustota uložitelné energie, ale též se zvyšuje i počet cyklů nabití a vybití aniž by baterie výrazně degradovala. A to vše za současného poklesu ceny bateriových úložišť. Pokud si někdo chtěl v roce 2010 pořídit baterii, stála ho baterie na uložení 1kWh okolo 1200 usd, zatímco nyní jen 200 usd.
Tesla Model 3 (foto: Raneko2, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)
Fakt, že mnohé investiční skupiny výše popisovaný vývoj baterií bedlivě sledují, se rovněž projevil i v konkrétní investici v České republice - dne 17. září se v Horní Suché u Havířova otevřel nový závod Magna Energy Storage společnosti Battery Unite s.r.o. Zde se mají vyrábět baterie založené na české technologii HE3DA vyvinuté Ing. Janem Procházkou dosahující podle dostupných informací uložitelné hustoty energie 125 Wh/kg. To je sice pro použití v letectví málo, ale je jisté, že pokrok v bateriových technologiích dosud neřekl poslední slovo.
Podobným bouřlivým vývojem prochází i další alternativní pohonné technologie jako například vodíkový pohon, na jehož budoucnost sází Airbus. Je tedy jen otázkou jaká bude první použitelná alternativní technologie. Je ovšem téměř jisté, že během deseti až dvaceti let čeká letectví zcela zásadní proměna.