Stuttgart zprovoznil na letiště prodlouženou linku metra U6

11.12.2021 - Evropa



V neděli 12.12.2021 došlo ke zprovoznění prodloužení metra U6 z centra Stuttgartu na tamní letiště. Prodloužení metra U6 se celkem stavělo 3,5 roku. Práce na 3160 metrů dlouhém prodloužení z konečné Fasanenhof do prostoru mezi letištěm (Flughafen) a výstavištěm (Messe) začaly v červenci roku 2018 a vyvrcholily slavnostním zprovozněním trati v sobotu odpoledne. Zvláštní souprava z letiště směr Gerlingen odjela v 16:45. Od neděle již budou vozy linky U6 zajíždět na letiště pravidelně.

Video k plánovanému otevření metra U6 na letišti (v němčině)

Nově vystavěná konečná linky U6 je umístěna do prostoru mezi letiště a výstaviště. Celkové náklady na prodloužení dosáhly 130 miliónů euro. Linka U6 tak nově pojede na trase Gerlingen-Giebel-Weilimdorf-Feuerbach-Pragsattel-Heilbronner Strasse-Stuttgart Hauptbahnhof-Charlottenplatz-Degerloch-Möhringen-Fasanenhof-Flughafen/Messe. Jízdní doba mezi letištěm a hlavním přestupním uzlem pod hlavním nádražím je plánovaná na 30 minut. Cena jízdenky bude 3,20 euro. Na lince U6 jezdí ve špičkách zdvojené 40 metrové soupravy typu S-DT 8 v 10 minutovém taktu. Mimo špičky v sobotu a neděli ráno je takt 30 minutový a souprava jen jedna. Mezi jednou a čtvrtou hodinou ráno metro ve Stuttgartu nejezdí.

umístění konečné metra U6 na letišti (zdroj: SSB)

Celková délka linky U6 po prodloužení má být 29,4 km a jízdní doba zhruba hodinová. To je dáno množstvím zastávek, kterých je na trase celkem 43, z toho 9 pod zemí. Metro ve Stuttgartu, přestože je označované jako U-bahn, má totiž většinu své trasy nad zemí, důsledně ve vyhrazené stopě. Aby se minimalizovalo množství křížení s jiným druhem dopravy nebo k prodlevám při stání na křižovatce, občas vjede metro ve Stuttgartu do podzemního tunelu. Na linkách metra jsou k vidění dříve zmiňované soupravy S-DT 8 jejichž označení je zkratkou z Doppeltriebwagen Typ Stuttgart mit acht Achsen (dvojitě hnaný vůz typu Stuttgart s osmi nápravami). Jejich design je dílem rakouského designéra Lindingera. Na výrobě prvního prototypu se podílela firma MAN, nejstarší soupravy vyráběly rovněž firmy DUEWAG, AEG, Siemens a SGP. Nejmladší série vozů pochází od švýcarského výrobce Stadler.

zdvojená souprava metra U6 ve stanici Bergheimerhof, červenec 2011 (foto: Ra Boe, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-3.0)

Páteří dopravy mezi Stuttgartem a jeho předměstími je výkonná příměstská železnice označovaná jako S-Bahn, která je díky méně četným zastávkám a výrazně delším soupravám rychlejší formou dopravy. Nevýhodou je menší četnost spojů oproti linkám U-bahnu. Význam příměstské železnice S-bahn je podtržen faktem, že město Stuttgart samotné vykazuje 630.000 obyvatel, avšak celá metropolitní oblast se spádovostí do Stuttgartu čítá již úctyhodných 5,3 miliónu obyvatel.

V dubnu 1993 byla zprovozněna stanice dráhy S-bahn v podzemním tunelu přímo pod terminálem letiště na trase ze Stuttgartu přes Rohr do Filderstadtu. Letiště je tak nyní obsluhováno 2 linkami S2 a S3, jejichž jízdní doba na přestupní uzel pod hlavním vlakovým nádražím je 27 minut. Cena jízdenky je v současnosti 3,20 euro. Celková délka linky S2 mezi konečnou Schorndorf a Filderstadt je 57km, linka S3 mezi konečnou Backnang a Flughafen/Messe měří 50km.

Provozovatelem hromadné dopravy ve Stuttgartu je městská společnost Stuttgarter Straßenbahnen (SSB). Používá jednotný tarif VVS založený na zónách.

příměstská železnice (S-bahn) ve Stuttgartu, červenec 2013 (foto: Stepdi, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-3.0)

V blízké budoucnosti pozitivně ovlivní dostupnost letiště z cetra Stuttgartu také stavby velkého infrastrukturálního projektu Stuttgart21. Jeho nejviditelnější částí je přestavba hlavového hlavního nádraží v centru Stuttgartu na nádraží průjezdné, umístěné do podzemí pod městem. Jeho zprovoznění se plánuje v prosinci 2025. Nejvíce kritiky sklidil projekt kvůli několika navýšením nákladů. Z původních plánů na dvoumiliardovou investici nyní německé úřady odhadují celkovou cenu projektu na 10 miliard euro. V rámci tohoto projektu má být i současná stanice S-Bahnu pod letištěm napojena na přímou trať mezi Stuttgartem a Ulmem. Současně má vzniknout v prostoru mezi letištěm, konečnou U6 a autobusovým nádražím nová zastávka pro rychlovlaky ICE. Jízdní doba mezi hlavním nádražím ve Stuttgartu a letištěm se má díky rychlovlakům zkrátit ze 27 na 8 minut. Současně mají být přes letiště vedeny vlakové tratě ze směru Schwäbisch Hall - Singen (RE1), Schwäbisch Hall - Freundenstadt (RE11), Aalen - Tübingen (RE4), Würzburg-Ulm (RE5), Karlsruhe/Heidelberg-Tübingen (RE7).

schéma dopravních staveb projektu Stuttart 21 (zdroj: K.Jähne, Wikimedia Commons)

Železniční stavby projektu Stuttgart 21 nejsou jen žádnou studií nebo plánem na papíře. Naopak v současné době na nich probíhají intenzívní stavební práce, které začaly již v roce 2010. V květnu loňského roku došlo k proražení tunelu Filder budoucí rychlotratě mezi letištěm a centrem města. Letiště Stuttgart se tak stane po dokončení projektu Stuttgart 21 v jihozápadním Německu významným přestupním uzlem multimodální dopravy, což se zcela jistě pozitivně projeví i na spádovosti a významu letiště.

Video z výstavby projektu Stuttgart 21 kolem letiště (v němčině)

Schéma budoucího napojení letiště ve Stuttgartu a přilehlého výstaviště na železniční dopravu (foto: Thoroe/OpenStreetMap data, Wikimedia Commons - CC BY-SA 2.0)

Témata