Studená sprchá pro Austrian. Kvůli low-cost konkurenci bude aerolinie propouštět.
07.11.2019 - Evropa
S obrovským nástupem nízkonákladové konkurence ve Vídni v posledních letech bylo jasné, že je jen otázkou času, kdy se tamní největší aerolinka Austrian dostane pod velký konkurenční tlak.
Airbus A320 Austrian Airlines na letišti ve Vídni (foto: Austrian Airlines)
Austrian proto již dříve v lednu 2019 avizoval významnou obměnu flotily - 18 vrtulových strojů Bombardier Dash Q400 chce nahradit většími a efektivnějšími Airbusy řady A320 a současně se vzdát většiny regionálních vnitrostátních spojů mezi Vídní a ostatními rakouskými letišti. Obsluhu regionálních letišť v Rakousku by pak měly zajišťovat zejména pravidelné linky Lufthansy do svých největších hubů ve Frankfurtu a v Mnichově. Austrian se měl soustředit výhradně na linky ze svého vídeňského hubu. První z nových strojů dorazil do Vídně před měsícem. Pro Austrian měly též měly začít létat stroje Eurowings bázované na Schwechatu. Například linka z Vídně do Norimberku tak od ledna 2020 přechází od Eurowings k Austrianu.
(foto: Austrian Airlines)
Nyní se zdá, že tato opatření nebudou stačit. Přestože se za první tři čtvrtletí tohoto roku podařilo zvýšit počet přepravených cestujících o necelých šest procent, zároveň se však zisk Austrianu propadl na 17 milionů eur před zdaněním, což v porovnání se stejným obdobím předchozího roku je propad o hrozivých 85 procent. Rakouským tiskem tento týden již prosakovaly zprávy, že mateřský koncern Austrianu, Lufthansu, dříve navrhovaná úsporná opatření neuspokojí a že hrozí hromadné rozdávání výpovědí zhruba pěti stům ze sedmi tisíc pracovníků Austrianu. Dnes však šéf Austrianu Alexis von Hoensbroech oznámil zaměstnancům větší ledovou sprchu - výpovědi dostane až 700-800 zaměstnanců. Austrian se soustředí jen na svou bázi ve Vídni s cílem ušetřit na nákladech 90 miliónů eur do konce roku 2021. Přesto mateřský koncern počítá i se ztrátou Austrianu i v příštím roce.
Lufthansa dnes vydala i oficiální výsledky za třetí kvartál pro celý koncern. Celkový výsledek před zdaněním a úroky za třetí kvartál činí 1,3 miliardy eur - jen o cca 8 procent níže než výsledek za loňské stejné období, kdy bylo dosaženo zisku 1,4 miliardy eur. Lufthansa výsledek hodnotí pozitivně, neboť k výraznějšímu poklesu ziskovosti došlo v důsledku dražšího paliva rovněž u mnoha jiných konkurenčních aerolinek. Do budoucna hodlá Lufthansa dále důsledně zvyšovat efektivitu a udržovat vysokou ziskovost. Kromě výše popisovaným opatřením v Austrianu dojde k dalším změnám - zejména k důslednému zapojení Brussels Airlines do síťového modelu Lufthansy, dálkovým linkám provozovaných Eurowings z hlavních hubů a k redukci cargo flotily. Za celý letošní rok počítá Lufthansa počítá s celkovým ziskem před zdaněním a úroky za celý letošní rok ve výši 2,0-2,4 miliardy eur.