Stávkou zasažený Boeing si za cenu dalších půjček a emisí akcií snaží udržet současný úvěrový rating
16.10.2024 04:30 - USA & Kanada
Společnosti Boeing, která je aktuálně vážně postižena problémem opožděných dodávek nasmlouvaných letadel a k tomu ještě stávkou 33000 vlastních zaměstnanců zejména v továrně v Everettu, se rychle tenčí volné finanční prostředky. Ještě na konci června společnost vykázala 10,8 miliardy dolarů v hotovosti a ekvivalentech hotovosti. Americký výrobce dopravních letadel včera oznámil, že se dohodl na získání dalších 10 miliard dolarů prostřednictvím úvěrových dohod s konsorciem bank Bank of America, Citibank, Goldman Sachs a JPMorgan.
Podle analytiků pálí Boeing hotovost během stávky rychlostí minimálně 1 miliardy dolarů za měsíc, a proto potřebuje společnost vyšší úvěrový rámec stejně jako získat další finance prostřednictvím emisí dalších akcií. Bez těchto opatření by totiž podle agentur S&P Global a Fitch hrozilo snížení ratingu, který je nyní jen o jeden stupeň vyšší než "junk". Boeing a odbory se totiž stále dosud nedohodly na nové kolektivní smlouvě a jednání se stále více vyostřují. Nedávno zveřejněná zpráva Boeingu o plánu zrušit 17000 pracovních míst totiž schopnosti nalézt shodu s odboráři rozhodně neprospívá. Ve snaze prolomit patovou situaci se v pondělí v Seattlu setkala úřadující americká ministryně práce s managementem společnosti a s odbory.
Boeing má dluh ve výši 11,5 miliardy dolarů se splatností do 1.února 2026 a navíc se zavázal vydat své akcie v hodnotě 4,7 miliardy dolarů, aby zvládl financovat akvizici svého dodavatele, společnost Spirit AeroSystems. S tím, že též převezme její dluh. Jenže dodávky nových letadel se zejména díky probíhající stávce propadly ze čtyřiceti letadel v srpnu na 33 letadel v září. Přičemž dlouholetý rival, společnost Airbus dodala za září dodala padesát nových letadel.
Navíc společnost Boeing tíží minulost v podobě dohody o přiznání viny. Výrobce letadel v rámci této dohody souhlasil, že zaplatí pokutu až 487,2 milionu dolarů a během tříleté zkušební doby pod dohledem soudu vynaloží nejméně 455 milionů dolarů na zlepšení bezpečnosti a dodržování předpisů. Tato dohoda by měla Boeingu pomoci vyhnout se reputačně jinak velmi nepříjemnému procesu, který by se týkal spolčení s cílem podvést americké regulační orgány.
Mezitím prezident letecké společnosti Emirates, Tim Clark, vyjádřil obavy o schopnost Boeingu vypořádat se s aktuální krizí. „Pokud se společnosti nepodaří získat finanční prostředky prostřednictvím emise dalších akcií, vidím na obzoru brzké snížení investičního ratingu a kapitolu 11,“ řekl Clark v pondělím rozhovoru. Případný nastíněný vývoj podle vyjádření Clarka by mohl zaskočit nejen nejednoho věřitele Boeingu, ale tež i nejednu leteckou společnost, které nedočkavě vyčkávají zpožděné dodávky objednaných nových letadel. Proto případný zatím málo pravděpodobný, ale o to více katastrofický scénář dalšího možného vývoje situace Boeingu by byl podle názoru autora článku aktuálně jednou z nejzásadnějších událostí, které se v současné době v dopravním letectví v dohledné době mohou nastat.
letecký pohled na areál továrny Boeingu v Everettu, říjen 2010 (autor: Jeremy Elson, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-3.0)