Správce SkyEurope požádal o vyhlášení bankrotu
01.09.2009 - Slovensko
Soudem jmenovaný správce, který dohlížel na restrukturalizaci SkyEurope Airlines, podal v pondělí návrh na vyhlášení bankrotu společnosti. Vyplývá to z prohlášení zveřejněného půl hodiny před půlnocí Vídeňskou burzou, kde se obchodovalo s akciemi mateřské SkyEurope Holding. Důvodem podání žádosti o vyhlášení bankrotu je, že společnost nemá dostatek finančních prostředků k zajištění dalšího provozu. Všechny lety SkyEurope byly zastaveny.
Od půlnoci oznamuje homepage SkyEurope "pozastavení" provozu
Pád této společnosti začal poměrně nenápadně v průběhu pondělí. Řada odletů SkyEurope z Prahy a Bratislavy začala mít několikahodinová zpoždění. Později vyplynulo, že letadla stála kvůli tomu, že aerolinie neměla na zaplacení paliva. Definitivní pád společnosti odstartovalo prohlášení vydané Letištěm Praha krátce před 17. hodinou, o tom že od úterý přestává poskytovat služby SkyEurope do té doby dokud nebudou opět obnoveny dohodnuté pravidelné platby. V průběhu pondělního večera bylo již zřejmé, že SkyEurope prochází agonií. Nejdříve byly zrušeny všechny pondělní lety z Bratislavy, následně i z Prahy, pozastaven byl rezervační systém na stránkách společnosti a krátce na to se objevila zpráva, že jsou zrušeny i další lety.
Neslavně tak skončila činnost nízkonákladové aerolinie, kterou založili v roce 2001 pánové Alain Skowronek a Christian Mandl a která zahájila s 30-ti místným Embraerem EMB-120 v únoru 2002 pravidelné lety mezi Bratislavou a Košicemi. Skončila společnost s velkými ambicemi, jež chtěla naučit lidi ve východní Evropě létat. A skutečně se jí to do značné míry podařilo. SkyEurope přišly jako jedni z prvních ve východní Evropě s nízkými cenami letenek po vzoru západoevropských low-costu a to v době, kdy těmto trhům vládly klasické aerolinie se svými vysokými tarify. Společnost přišla s konceptem "lepšího low-costu" s kvalitními službami létajícího na hlavní letiště. Zřízení základny SkyEurope v Praze, které bylo dlouho očekáváno, znamenalo značný pokles cen letenek a tím i další rozšíření možností cestování letadlem. Bohužel vedle pozitiv, z kterých profitovali zejména cestující, zde byla i řada chyb, které znamenaly, že se SkyEurope za celou dobu své existence nikdy nedostal do černých čísel. Společnost se finančně vyčerpala nákladným zřizováním základen v Maďarsku a v Polsku, které byly později zrušeny, zaváděním řady linek, jež po několika měsících mizely z letového řádu a dalšími chybami managementu. Přestože se zdálo, že společnost má více životů než kočka, ekonomické zákonitosti se jí nakonec nepodařilo obelstít.
Ekonomické problémy SkyEurope v posledních týdnech vedly k tomu, že společnost se postupně odchýlila od principů, na kterých stavěla. Nevadilo by ani tak, že nové Boeingy 737 s winglety byly částečně nahrazeny letouny starší generace a letouny jiných dopravců. Horší bylo to, že SkyEurope se začal dopouštět věcí, které kritizoval dříve u své konkurence. Společnost začala "optimalizovat" svůj letový řád, což znamenalo rušení letů a komplikace pro řadu cestujících, v posledních týdnech kvůli finančním problémům prudce klesla dochvilnost letů. Doufejme, že chování SkyEurope, který naučil řadu Čechů a Slováků létat, neznamenalo v posledních týdnech a dnech i jakousi odvykací kůru. A že tito pasažeři se brzy objeví na palubách jiných aerolinií, které mezeru po SkyEurope Airlines zajisté brzy vyplní.