Spirit kvůli obavám o zásah antimonopolního úřadu odmítl nabídku na převzetí od JetBlue
03.05.2022 - USA & Kanada
Podle agentury Reuters odmítlo přestavenstvo společnosti Spirit Airlines Inc. v pondělí nabídku na převzení společnosti JetBlue Airways Corp. ve výši 33 dolarů na akcii. Důvodem není nízká cena, jako spíš fakt, že podle představenstva Spirit Airlines by měla celá transakce jen velmi malou šanci na schválení vládními úřady, zejména antimonopolním úřadem.
Předseda představensta společnosti Spirit, H. McIntyre Gardner, v dopise společnosti JetBlue dále uvedl, že společnost JetBlue je již zapletena do antimonopolního soudního sporu s vládou USA. Ministerstvo spravedlnosti podalo v září žalobu na zrušení partnerství společností JetBlue a American Airlines v rámci "Severovýchodní aliance" (NEA), protože tvrdí, že dohoda by vedla ke zvýšení cen letenek na rušných letištích na severovýchodě USA. "Domníváme se, že spojení společností JetBlue a Spirit má nízkou pravděpodobnost, že získá antimonopolní povolení, dokud bude existovat Severovýchodní aliance společnosti JetBlue s American Airlines," uvedla společnost Spirit v pondělním dopise generálnímu řediteli společnosti JetBlue Robinu Hayesovi.
Airbus A320neo společnosti Spirit Airlines, červen 2021 (autor: Tomás Del Coro , Wikimedia Commons, CC-BY-SA-2.0)
Akcie společnosti Spirit Airlines, obchodované na burze v New Yorku pod kódem SAVE, tak v reakci na toto prohlášení za jediný den padly o necelých 10% na hodnotu 21,4 dolarů za akcii. To je zhruba úroveň, za kterou nabídla převzetí společnost Frontier Airlines v únoru. Ta tehdy nabídla 21,66 dolarů za akcii. Společnost Frontier sdělila, že odmítnutí vyšší nabídky JetBlue představenstvem společnosti Spirit je pro ni dobrou zprávou a pokračuje v přípravách na spojení se společností Spirit.
Airbus A320neo společnosti Frontier Airlines, listopad 2021 (autor: Acroterion, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)
Na celém kroku je trochu zvláštní, že se takto rozhodli zástupci akcionářů společnosti Spirit Airlines, aniž by měli k dispozici nějaké oficiální stanovisko úřadu. Představenstvo společnost Spirit rovněž uvedlo, že věří, že ministerstvo spravedlnosti a soud "budou velmi znepokojeni tím, že letecká společnost s vyššími náklady a vyššími cenami by eliminovala leteckou společnost s nižšími náklady a nižšími cenami v kombinaci, která by odstranila přibližně polovinu kapacity ULCC (ultra low cost carrier) ve Spojených státech." Že se toto stanovisko zdá být reálným odhadem možné budoucí situace potvrdili agentuře Reuters experti na antimonopolní právo USA. "Současná administrativa je obecně nepřátelštější vůči aktivitám spojování," řekl Henry Su z advokátní kanceláře Bradley Arant Boult Cummings LLP.
Společnost JetBlue ve snaze dát atraktivnější nabídku na převzení společnosti Spirit než konkurenční Frontier svoji nabídku v pondělí ještě vylepšila. Nikoli však formou navýšením ceny za jednu akcii Spiritu, nýbrž nabídkou úhrady 200 miliónů dolarů, neboli příspěvkem 1,8 dolarů na akcii Spiritu, v případě že by se spojení obou společností z antimonopolních důvodů nemohlo uskutečnit. Společnost JetBlue dále v reakci na odmítnutí nabídky představenstem Spiritu v pondělí uvedla, že nabídne balíček nápravných opatření k řešení obav regulačních orgánů, "který zahrnuje odprodej všech aktiv společnosti Spirit v New Yorku a Bostonu, aby společnost JetBlue nezvyšovala svou přítomnost na letištích, na něž se vztahuje NEA, navíc včetně floridského Fort Lauderdale". Hayes začátkem dubna agentuře Reuters řekl, že věří, že soudní spor ohledně NEA bude vyřešen dříve, než ministerstvo spravedlnosti rozhodne o osudu spojení JetBlue se Spiritem.
Airbus A321neo společnosti JetBlue na letišti JFK v New Yorku, únor 2020 (autor: Adam Moreira, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)
Zdá se, že tyto kroky JetBlue přišly pozdě a Spirit tak bude fúzovat spíše se společností Frontier.