Southwest plánuje brzy zrušit free seating

30.07.2024 06:55 - USA & Kanada



Společnost Southwest Airlines plánuje na zrušit volný výběr míst k sezení (free/open seating). Uvedla to včera agentura Reuters. Pro společnost je to jeden z mnoha plánovaných způsobů, jak zvýšit tolik potřebné příjmy, ale je spojen s rizikem, že si znepřátelí věrné zákazníky. V letectví neobvyklou praxi, kdy si cestující po nástupu do letadla sami vybírají sedadla, zavedl rovnostářsky smýšlející zakladatel společnosti Southwest Herb Kelleher a více než 50 let byla ústředním prvkem image značky této letecké společnosti.

Avšak tato současná praxe již brzy v Southwest skončí. Po pandemii došlo k neuspokojivým výsledkům v oblasti zisků. Pod tlakem aktivistického investora Elliott Management, letecká společnost se sídlem v Dallasu minulý týden oznámila, že místo toho přejde na přidělování sedadel. Elliott Management drží v Southwest již přes 11 % akcií. Elliott vidí v Southwest velký potenciál, pokud by její vedení provedlo řadu změn směrem ke generování dalších příjmů a zejména investovalo do moderních IT systémů, které by toto umožnily. Několik posledních měsíců se o své vizi snaží Elliott Management přesvědčit ostatní akcionáře Southwestu. Nyní tak pod tlakem plánuje vedení Southwest dílčí změny. Podrobnosti plánuje sdělit na zářijovém dni pro investory. Společnost Southwest totiž již v roce 2006 zvažovala, že upustí od free seatingu a přejde na přidělování míst k sezení. Společnost Southwest však nakonec od tohoto nápadu upustila od tohoto nápadu poté, co testy ukázaly, že by tento krok mohl snížit efektivitu a prodloužit dobu nástupu o 1 až 4 minuty. Přechod by také mohl zvýšit náklady na pracovní sílu, protože by společnost Southwest potřebovala více zaměstnanců pro hladký nástup do letadla.

Cestující nyní nejvíce zajímá, zda společnost také zruší svou politiku bez poplatků za zavazadla. Jordan uvedl, že společnost nemá v plánu zavazadla zpoplatnit, a dodal, že údaje letecké společnosti ukazují, že politika nezpoplatňování zavazadel je důvodem číslo jedna, proč se zákazníci rozhodli letět se společností Southwest.

Boeing 737 MAX 8 společnosti Southwest Airlines, červenec 2024 (autor: Acroterion, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)

Southwest však také plánuje nabídnout sedadla s větším prostorem pro nohy - další odklon od Kellehera, kterému se nelíbilo rozdělování sedadel v letadlech do různých tříd. Southwest uvedl, že nové uspořádání kabiny bude vyžadovat schválení Federálního leteckého úřadu USA a očekává se, že bude k dispozici pro rezervace až v roce 2025. Připomeňme, že podobným vývojem si prošel v minulosti též evropská nízkonákladová společnost Ryanair, které byl na začátku Southwest velkým vzorem, ale v poslední době se karta obrátila a Ryanair roste rychleji než jeho původní americký vzor. Ovšem Southwest s flotilou 816 letadel je oproti Ryanairu s 598 letadly stále o třetinu větší.

Podle Henryho Harteveldta, zakladatele poradenské společnosti Atmosphere Research Group, je nedostatek míst k sezení s extra místem pro nohy jednou z největších překážek, které brání společnosti Southwest přilákat prémiové cestující ochotné za cestu zaplatit vyšší částky. „Jako podnikatel chcete vždy dát svým zákazníkům důvod, aby vám zaplatili více,“ řekl Harteveldt. Investoři a analytici tvrdí, že společnost neměla jinou možnost než svůj produkt dále vyvíjet. Akcie za poslední tři roky ztratily téměř polovinu své hodnoty, a to v době, kdy index S&P 500 posílil o 25 %. Společnost Southwest potřebuje nové zdroje příjmů s vysokou marží, aby vyrovnala tlak na náklady a zvýšila zisk. Její provozní marže totiž klesla v první polovině letošního roku na 0,2 % z více než 13 % v roce 2019.

Minulý týden označil generální ředitel společnosti Southwest Bob Jordan tuto změnu za „strategickou transformaci“, která by mohla přinést roční příjmy přesahující 1 miliardu dolarů a rozšířit atraktivitu letecké společnosti. Podle akcionáře Elliott Investment Management jsou navržené změny „příliš málo a příliš pozdě“ a Elliot zopakoval svůj požadavek na výměnu vedení Southwest. Elliot se snaží sesadit generálního ředitele Jordana a předsedu představenstva Garyho Kellyho s tím, že společnost Southwest potřebuje nové perspektivy.

Témata