SAS musí šetřit, zredukuje svou flotilu
06.09.2022 - Evropa
Kvůli finančním problémům se rozhodl management letecké společnosti Scandinavian Airlines (SAS) zredukovat flotilu.
Ale zopakujme si nejprve postupně o SAS známá fakta. Na začátku července požádala společnost v USA o ochranu před věřiteli. Před nedávnem redukovala letový řád na podzim a zimu a obstarala si přístup až k 700 miliónové půjčce od finančního investora Apollo Global Management.
Současně se management SAS snaží, co nejvíce snížit náklady společnosti. Do hledáčku možných úspor se tak dostala pronajatá dálková letadla. Čína se stále drží strategie nulové tolerance Covid-19, což prakticky vymazalo poptávku po dálkových letech do Číny. Navíc ukrajinský a ruský vzdušný prostor je nutné na letech do asijských destinací složitě oblétávat. Proto při hledání, jak snížit náklady, byla redukce dálkové flotily pro SAS první volbou. Zvláště, když jsou pronajatá letadla zatížena vysokými platbami leasingovým společnostem.
Airbus A350 společnosti Scandinavian Airlines, únor 2022 (foto: N509FZ/Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)
Vedení SAS se proto rozhodlo zbavit několika dálkových letadel A350 a A330. Konkrétně flotilu SAS mají opustit dva Airbusy A350-900 registrací SE-RSB a SE-RSC a tři Airbusy A330-300 s registracemi LN-RKS, LN-RKT a LN-RKU. Po redukci má mít dálková flotila SAS jen čtyři letadla Airbus A350-900 a pět A330-300.
Také část pronajatých letadel na krátké a střední tratě má opustit flotilu skandinávského dopravce. Jedná se o tři Airbusy A320neo, jeden A321ceo a jeden Boeing 737-700. Na rozdíl od dálkových letadel tato redukce není pro SAS tak významná. V současné době má totiž SAS v své flotile 111 letadel. Dalších 43 letadel létá pro SAS formou wet-lease dohod.
(ilustrační foto: SAS)