SAS má ve flotile první dálkový A321LR

19.10.2020 - Evropa



Letecká společnost Scandinavian Airlines (SAS) převzala minulý čtvrtek v Hamburku svůj první Airbus A321LR. Jedná se o první ze tří letadel této verze A321 s prodlouženým doletem, které si společnost pronajala. Letouny poháněné motory CFM Leap-1A budou dlouhodobě pronajaté od americké leasingové společnosti Air Lease Corp.

První Airbus A321LR v barvách SAS (foto: Airbus)

Stroj registrace SE-DMO pak po předávacím ceremoniálu týž den přeletěl z továrního letiště Finkenwerder do Kodaně, kde je hlavní základna SAS. Při tomto dodávacím letu tvořila 10 % paliva biosložka.

Společnost objednala letouny Airbus A321LR vloni v listopadu. Před vypuknutím pandemie koronaviru aerolinie plánovala, že tento letoun poprvé nasadí na dálkovou linku do Bostonu. V zimní sezóně 2020/21 však SAS podle svého letového řádu zatím s provozem této linky nepočítá.

Airbusy A321LR bude skandinávský dopravce provozovat v konfiguraci pro 157 cestujících při uspořádání kabiny do třech tříd. K dispozici je 22 lie-flat sedadel v business class, dvanáct sedadel v premium economy označované jako SAS Plus a 123 míst v ekonomické třídě SAS Go. Všechna sedadla jsou vybavena zábavním systémem, cestující budou mít k dispozici také wi-fi připojení s vysokorychlostním internetem a elektrickou zásuvku.

V současné situaci poznamenané pandemií koronaviru, která vede k značnému počtu cestujících, se zdá být Airbus A321LR velmi vhodným letounem pro řadu linek, které byly dříve obsluhovány většími letadly. Dolet A321LR díky třem přídavným nádržím je až 7400 kilometrů. Z Kodaně je tak v dosahu této verze severovýchod USA, téměř celá Kanada, střední Afrika, Blízký východ, střední Asie a velká část Indie.

Management SAS již dříve rozhodl, že flotila se bude v budoucnu skládat zcela z letadel od Airbusu. V loňském roce společnost vyřadila poslední Boeing 737-600 a zařadila první Airbus A350-900. V současnosti SAS má ještě více než čtyřicet strojů Boeing 737-700 a -800. Ty jsou postupně nahrazovány novými Airbusy A320neo. Poslední Boeing 737 měl být podle dřívějších plánů vyřazen v roce 2023, je nicméně možné, že kvůli současné pandemii se tak stane dříve.

Témata