Ryanair – současnost a budoucnost – 1. část
06.08.2007 - Evropa
Ryanair oznámil 6. června výsledky za finanční rok 2006/07, který končil koncem března. Zisk dosáhl rekordní výše 401 mil. euro, což bylo o 33 % více než v předešlém fiskálním roce. Společnost přepravila 42,5 mil. cestujících, meziročně o 22 % více. Podle počtu přepravených cestujících je tak Ryanair třetí největší evropskou leteckou společností po Air France-KLM (69,2 mil. cestujících) a Lufthanse (59,1 mil.). Náklady na jednu sedačku narostly zejména kvůli rostoucím nákladům na palivo na 43 euro, ale i tak se stabilně drží na nejnižší úrovni v Evropě. O sedm procentních bodů stoupl průměrný příjem na cestujícího, který činil 53 euro, zároveň však o jeden bod klesla průměrná využitelnost letadel na 82 %.
Porovnání příjmů na cestujícího a obsazenosti vybraných evropských low-cost dopravců v roce 2006:
Průměrná cena letenky (v €) | Průměrný příjem na cestujícího (v €) | Obsazenost (v %) | |
---|---|---|---|
Ryanair | 44 | 53 | 82 |
EasyJet | 67,1 | 72,7 | 84,8 |
SkyEurope | 57,2 | 61,9 | 75,6 |
Norwegian | 71,1 | 72,6 | 79,5 |
Zdroj: výroční zprávy leteckých společností, prezentace Ryanairu
Navzdory rekordnímu profitu a vynikajícím přepravním výsledkům reagovali investoři na zprávu chladně. Investory totiž znepokojila informace o poklesu obsazenosti letadel a také varování o poklesu růstu zisku ve fiskálním roce 2007/08, který by měl vzrůst nejvýše o 5 %. Jako důvod Ryanair uvedl zejména zvýšení „Airport duty tax“ na britských letištích, dubnový nárůst letištních poplatků na letištích Londýn/Stansted a v Dublinu a zvýšená bezpečnostní opatření, která odrazují cestující od kratších cest letadlem. Ryanair se pustil do kritiky provozovatelů zmíněných letišť společností BAA a DAA. Podle prohlášení Ryanairu tyto společnosti nepřiměřeně plýtvají prostředky na plánované rozšíření infrastruktury (druhá dráha na Stansted, nové odbavovací prostory v Dublinu), což je jen dalším důkazem zneužívání jejich „monopolního postavení“.
Boeing 737-800 společnosti Ryanair přistáva v Bratislavě
(foto: Daniel Havlík)
Na protest proti vysokým poplatkům na Stanstedu Ryanair koncem července oznámil, že sníží v nadcházejícím zimním období počet bázovaných letadel a bude z tohoto letiště provozovat 33 na místo dosavadních 40 letounů. Podle prohlášení společnosti bude totiž úspornější uzemnit sedm letadel než s nimi létat. Skutečný záměr Ryanairu bude ale spíš odprodej svých nejstarších letadel během slabšího zimního období. Podle odborníků tak Ryanair šikovně využívá situace na trhu letadel a nabízí tak k odkupu nejstarší letadla ve flotile, které pořídil s velkou slevou od výrobce v době krize v letectví po událostech v roce 2001. Společnost tak tlumí svůj růstový apetit a zároveň udržuje průměrné stáří svých letadel na nízké úrovni.
Porovnání nákladů na sedadlo vybraných evropských dopravců v roce 2006:
Náklady na sedadlo (v €) | Náklady na sedadlo bez paliva (v €) | |
---|---|---|
Ryanair | 32,3 | 21,3 |
easyJet | 56,4 | 41,6 |
SkyEurope | 64,0 | 45,9 |
Lufthansa | 177,3 | 130,9 |
Air France-KLM | 187,8 | 146,4 |
Zdroj: Bryan, Garnier & Co. LCC report
Vývoj rezervací v letošním roce se skutečně zdá být slabší a tak společnost začala přistupovat k častějším výprodejům letenek a snaží se tak udržet load factor na úrovni stávajících 82 %. Ryanair například nedávno oznámil velkou akci – deset milionů letenek jen za cenu poplatků. Cenová válka, která na druhé straně může vést k poklesu dalšího ukazatele – průměrné ceny letenky, v současnosti pokračuje „podzimním výprodejem“, kdy jsou nabízeny jednosměrné letenky včetně poplatků z britských letišť za cenu 10 britských liber.
Vedlejší příjmy na cestujícího u evropských low-cost aerolinií v roce 2005:
Příjem na cestujícího (v €) | |
---|---|
Aer Lingus | 5.99 |
Air Berlin | 2.51 |
easyJet | 4.37 |
Ryanair | 7.76 |
SkyEurope | 4.38 |
Zdroj: IdeaWorksCompany
Zajímavé výsledky dosáhl Ryanair v prodeji doplňkových produktů, kde firma zaznamenala nárůst o 40 % na 362 mil. euro a podíl na celkových tržbách vzrostl na 18 %. Na jednoho cestujícího činí vedlejší příjmy průměrně 8,5 euro a podle analýzy IdeaWorksCompany představuje Ryanair spolu s americkou společností Allegiant Air špičku mezi nízkonákladovými dopravci. Pod vedlejšími příjmy se vedle prodeje dalších doplňkových produktů jako je třeba cestovní pojištění, pronájem auta či rezervace hotelu skrývá rovněž prodej „nadstandardních“ služeb, které ovšem bývají u klasických aerolinií zdarma. Typickým příkladem pro Ryanair v tomto směru je zpoplatnění přepravy zapsaných zavazadel. Pokud pasažér cestuje s takovýmto zavazadlem, může si odbavení zaplatit při rezervaci letenky na internetu za 4,50 libry, v případě platby až na letišti však činí cena již 10 liber. V oblasti prodeje dalších služeb plánuje Ryanair několik novinek. Ve spolupráci se společností OnAir se připravuje spuštění systému, který by cestujícím umožnil telefonovat za letu ze svých mobilních telefonů. Spuštění této služby na prvních 50 letadlech původně plánované na červenec bylo odloženo nejméně o čtyři měsíce. Důvodem je, že systém prozatím není schválen v některých zemích, kam Ryanair létá. V dalším kroku chce Ryanair nabídnout cestujícím na palubách letadel online hazardní hry provozované ve spolupráci se serverem Jackpotjoy. Je zřejmé, že příjmy z doplňkových služeb dále porostou a jejich podíl na celkových příjmech společnosti se bude dále zvyšovat.
Druhý díl článku, který vyjde v pondělí 13. srpna 2007, bude zaměřen na rozvoj flotily a sítě linek společnosti Ryanair a s tím související problémy, kterým musí největší evropský nízkonákladový dopravce čelit.