Ryanair se dožaduje u Evropského soudního dvora zrušení státní pomoci svým konkurentům

07.12.2020 - Evropa



Podle německého týdeníku WirtschaftsWoche předložila irská nízkonákladová společnost Ryanair Evropskému soudnímu dvoru celou sérii žalob směřujících proti souhlasu Evropské komise s jednotlivými formami státní pomoci jednotlivým evropským aeroliniím. Drží se tak svého motta, že o efektivitu jde především. Namísto jednotlivých drahých a zdlouhavých žalob v jednotlivých státech EU tak sérií jedenácti žalob u Evropského soudního dvora Ryanair atakuje především Evropskou komisi, že schválila státní pomoc Lufthanse, Air France - KLM, SAS, TAPu, Alitalii, Condoru, Austrianu, Finnairu a dalším aeroliniím. Evropská komise podle Michaela O'Learyho, šéfa Ryanair Holdings, udělením souhlasu se státní pomocí těmto společnostem pokřivuje evropský trh a znevýhodňuje konkurenci a v konečném důsledku tak poškozuje cestující.

Michael O'Leary, 2015 (autor: WTTC, Wikimedia Commons, CC-BY-2.0)

To, že O'Leary cílí také na Německo, jeho státní pomoc a garance společnostem Condor a Lufthansa, není náhoda. Německo podle něj ve věcech jako je zachování tržní soutěže a jiných předpisů EU velice rádo poučuje ostatní státy EU, ale samo nemá problém najednou pravidla porušit, jakmile se jedná o důležité domácí firmy jako je Lufthansa či Condor. "Bude to jistě několik let trvat, než nám dá Evropský soudní dvůr za pravdu," tvrdí O'Leary. "A mezitím si Lufthansa na svých monopolních trasách vydělá dostatek peněz, aby státní půjčky splatila. Vše pak bude na první pohled v pořádku. Ale jen na první pohled. Nikdo pak ale nespočte k jakému poškození konkurentů a cestujících vlastně díky potlačení konkurence skutečně došlo," dodává O'Leary.

Frustrace Ryanairu ze situace na německém trhu v minulých letech podtrhl fakt, že díky německému ekonomickému růstu minulých let neměli němečtí cestující až tolik zapotřebí využívat cenově výhodných nabídek Ryanairu z menších letišť. Rádi si připlatili za cestu z velkých zavedených hubů typu Frankfurt a Mnichov a upřednostnili dražší cestu se zavedenými tradičními společnostmi jako je Lufthansa. Ryanair se tak před vypuknutím pandemie z německého trhu spíše stahoval a uzavíral jednotlivé báze. Rovněž rakouský experiment se společností Lauda byla anabáze, na kterou by Ryanair nejraději co nejrychleji zapomněl.

V sérii žalob jde Ryanairu rovněž o to, aby EU upřednostnila princip tržní soutěže před nutkáním záchrany zavedených leteckých společností, neboť jinak hrozí po skončení pandemie situace, že až po vakcinaci skokově naroste zájem cestujících o cesty letadlem, budou tradiční letecké společnosti v té samé době uměle udržovat nabídku sedaček jen na nízké úrovni za což budou platit cestující drahými letenkami. Tuto situaci podle Ryanairu také prohloubí současná situace se sloty na velkých letištích, kdy došlo k odložení regule "use it or loose it" až do konce roku 2021. Bude zajímavé sledovat, jestli Ryanair touto sérií žalob něčeho dosáhne. Podle právníků úplně bez šance na úspěch žaloba není.

Témata