Ryanair se dohodl s odbory. Stávka je naopak stále pravděpodobnější v Lufthanse.
21.07.2022 - Evropa
Irská letecká společnost Ryanair dnes oznámila, že se dohodla s odbory ve Francii a Španělsku na pracovních podmínkách pro příštích 5 let. Dohoda zahrnuje návrat k úrovni platů před pandemií a navíc umožní i pozvolný nárůst jejich výše a jiných benefitů nad úroveň roku 2019.
Naopak Lufthanse stále více hrozí stávka pilotů. Představenstvo odborů "Vereinigung Cockpit" (VC) podle svého mluvčího dnes zahájilo hlasování svých členů o stávce. Hlasování má proběhnout v příštích 10 dnech a jak uvedl deník Frankfurter Allgemeine Zeitung, jeho výsledek by měl být znám po 31.7. Lufthansa a VC však ještě včera prohlásili, že jsou stále ochotni i nadále jednat. Důvodem příprav na stávku jsou zdlouhavá jednání o nové kolektivní smlouvě, která se podle zástupců odborů po šesti kolech zadrhla. Podle dopisu odborů svým členům společnost Lufthansa dosud nepředložila žádnou nabídku, o níž by bylo možné jednat. Odbory VC požadují zvýšení platů o 5 % v letošním roce a automatické vyrovnání inflace od příštího roku. Předchozí kolektivní smlouva vypršela k 30.6. Odbory též nemůžou managementu Lufthansy odpustit změnu budoucí personální strategie skupiny. V minulosti byl VC garantován počet 325 letadel, která mohou pilotovat pouze zaměstnanci na které se vztahuje kolektivní smlouva. Jedná se přibližně o 5 000 kapitánů a prvních důstojníků. Jenže během pandemie Lufthansa příslušnou dohodu vypověděla a snaží se o založení dceřiné letecké společnosti, kde by měli její piloti horší platové podmínky.
Pokud by jednání mezi oběmi stranami nesměřovala k přijatelnému komromisu a pokud by se stávkou souhlasilo 70 procent členů odborů, zřejmě by Lufthansu čekala na přelomu srpna a září časově neomezená stávka. Tedy ještě během školních prázdnin jižních spolkových zemí Německa. Proto by případná stávka v tomto období Lufthansu velmi citelně poškodila.
Letadla Lufthansy a Ryanairu na letišti v Portu, listopad 2011 (autor: Edgar Jiménez, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-2.0)