Ryanair rychle expanduje

12.12.2001 - Evropa



Společnost Ryanair využila situace na trhu letecké dopravy v Evropě a zvýšila provozní výkon o 37 % oproti stejnému období v loňském roce. Přepravila o 29 % více cestujících a její zisk po zdanění se zvýšil o 39 % na 88 milionu euro. Vedení společnosti "kuje železo dokud je žhavé" a již naplánovalo další smělou expanzi. Objednala 50 letounů Boeing 737 nové generace, jimiž v průběhu příštích pěti let doplní a zmodernizuje svoji flotilu, která sestává z 21 letounů Boeing 737-200 a 15 Boeing 737-800, pričemž stárnoucí Boeingy 737-200 bude postupně vyřazovat z provozu.

Ryanair - Boeing 737-800
Boeing 737-800 společnosti Ryanair. (Foto: Martin Štěpánek)

Koncem listopadu vedení společnosti oznámilo, že druhou základnou Ryanairu v Evropě se stane německé letiště Hahn ležící necelých 100 km od Frankfurtu nad Mohanem. Na toto letiště začala Ryanair létat před 2 roky, když sem otevřela pravidelnou linku z londýnského Stansted. Od začátku února 2002 se letište v Hahnu stane základnou pro čtyři letouny Boeing 737-800, které budou uskutečňovat až 30 letů denně. Létat se má do deseti zahraničních destinací: do Bournemouthu, Glasgow, Londýna, Milána, Montpellier, Osla, Perpignanu, Pescary, Pisy a Shannonu. Během prvních dvanácti měsíců má být z Hahnu na linkách Ryanair přepraveno 1,5 mil. cestujících. Společnost již oznámila i své ceny letenek, které byly srovnány s nabídkou Lufthansy. Současně se objevily reklamy porovnávající cenovou nabídku obou leteckých společností. Minulý týden však soud v Kolíně nad Rýnem vydal příkaz zastavit tuto srovnávací reklamu na německém trhu.

POROVNÁNÍ CEN LETENEK SPOLEČNOSTÍ RYANAIR A LUFTHANSA Z LETIŠT HAHN A FRANKFURT NAD MOHANEM V PODÁNÍ RYANAIRU:

Destinace Zahájení provozu Cena Ryanair
(v DM)
Cena Lufthansy
(v DM)
Úspora
Londýn již v provozu 99 845 88 %
Miláno 14.2.2002 119 799 85 %
Pisa 7.3.2002 139 999 86 %
Pescara 14.2.2002 139 1106 87 %
Oslo 14.2.2002 159 1535 90 %
Montpellier 7.3.2002 139 1027 86 %
Perpignan 7.3.2002 159 1167 86 %
Glasgow již v provozu 99 1152 91 %
Bournemouth 14.2.2002 119 845 86 %
Shannon již v provozu 99 1125 91 %

(1) Nejlevnější jednosměrný tarif Lufthansy na dané lince nebo na nejbližší podobné trase dne 20.11.2001

Jak vyplývá z porovnání, cestující má podle Ryanairu ušetřit nejméně 86 % z ceny letenky ve srovnání s Lufthansou. Zde je nutné podotknout, že Ryanair stejně jako další nízkotarifové společnosti, má velmi jednoduchou strukturu cen letenek. Ve většině případů uvádí cenu jednosměrné ceny letenky, zpáteční letenka bývá dvojnásobkem jednosměrného tarifu. Lufthansa a další tradiční letecké společnosti mají naopak ceny zpátečních letenek zvýhodněny ve srovnání s jednoduchým tarifem. Navíc Ryanair se soustřeďuje na méně obvyklé destinace, které jsou v nabídce bežných leteckých společností spíše doplňkem za vyšší ceny. To nic však nemění na faktu, že Lufthanse se objevil v Německu nebezpečný konkurent. Ryanair mluví o 14. únoru 2002 jako dni, kdy skončí monopol Lufthansy na evropských linkách a německý zákazník si konečne bude moci vybrat z více nabídek.

Zdá se, že pokles zájmu o leteckou dopravu po teroristickém útoku na USA nejlépe zvládl právě sektor nízkotarifové přepravy - kupříkladu i společnost easyJet, přímý konkurent Ryanair, také oznámila zvýšení přepravních výkonu i zisku. Přitom je vhodné podotknout, že k výraznému zvýšení došlo téměř okamžitě po zahájení "války proti terorismu". Společnost EasyJet se do určité míry začala orientovat také na cestující obchodníky, Ryanair pokračuje ve svých aktivitách v oblasti turistiky a "prázdninových letů", přičemž "cena" zustává v jejím marketingovém plánu absolutní prioritou.

Témata