Ryanair reportoval akcionářům výsledky za první pololetí
03.11.2021 - Evropa
Irská nízkonákladová společnost Ryanair reportovala svým akcionářům výsledky za první polovinu letošního finančního roku. Tedy za období od 1. dubna do 30. září 2021. Firma za toto období vykázala ztrátu ve výši 48 miliónů eur (oproti ztrátě 411 miliónů euro za stejné období roku 2020).
Počet přepravených pasažérů stoupl na 39,1 miliónu osob (oproti 17,1 milionům), obsazenost letadel stoupla na 79 % (oproti 72 %), příjmy vzrostly na 2,15 miliardy eur (oproti 1,18 miliardy), rovněž však vzrostly i náklady, a to na 2,2 miliardy euro (oproti 1,35 miliardy).
Posádka před letadlem v barvách společnosti (zdroj: media kit Ryanair)
Ryanair využil příznivé situace na finančních trzích a vydal v květnu dluhopisy v hodnotě 1,2 miliardy eur s rekordně nízkým úročením ve výši 0,875 %. Díky tomu posílil likviditu - na účtech měl k 30. září 2021 celkem 4,24 miliard eur. Dále společnost oznámila na zimu 2021-22 pokračování expanze - otevře čtrnáct nových základen a 560 nových spojení. V expanzi společnosti pomohlo, že v červnu letošního roku převzala první Boeing 737-8 MAX 200 z velké objednávky na 210 kusů. Před vrcholem letní sezóny v příštím roce by jich společnost již měla provozovat víc než 65 letadel tohoto typu.
V pětiletém výhledu společnost očekává, že přepraví 225 miliónu pasažérů v roce 2026 (ještě donedávna odhadovala "jen" 200 miliónů). Aby těchto čísel společnost dosáhla, vytvoří během příštích 5 let společnost pět tisíc nových pracovních míst a bude investovat do výcvikových středisek. Zatím má jen jediné v Dublinu, avšak v příštích letech lze očekávat otevření dalších středisek pravděpodobně ve Španělsku a v Polsku.
V komentáři výsledků Michael O'Leary zdůraznil, že pandemie nemoci Covid-19 na jedné straně urychlila konec některých konkurenčních společností, případně vedla k drastickému zmenšení jejich velikosti. Na druhou stranu je na evropském leteckém trhu vidět tsunami státní pomoci leteckým společnostem, která jen prodlouží život neefektivních hráčů. Ryanair je jednou z mála společností, která využila krize aby navýšila počty objednávek na nová letadla a expanduje, aby zvýšila svůj tržní podíl.
Podle Michaela O'Learyho je mírná ztráta Ryanairu způsobena přísnými opatřeními po dobu velikonočních svátků, odklady uvolnění restrikcí cestování státy EU na květen a červen a zmatečným systémem cestovatelského semaforu Velké Británie, který způsobil výpadek poptávky na nejdůležitějším trhu, kde působí Ryanair. To způsobilo, že průměrná cena letenky se pohybovala okolo 33 eur (zhruba o 30 % níže než před rokem). Prodeje dodatečných služeb (například rezervace sedadla a priority boarding) vygenorovaly v průměru dalších 22,5 euro na pasažéra. I tak je vidět na výsledku hospodaření posledních šest měsíců pozitivní dynamika, kdy za první měsíce zmiňovaného odbobí byla společnost v hluboké provozní ztrátě, zatímco v posledních letních měsících v mírném zisku.
Ve výhledu na další období společnost očekává, že zejména nadcházející zima bude velmi náročná a na další období předpokládá ztrátu ve výši 100-200 miliónů eur. Společnost také rovněž v tichosti začala proškrtávat některé dříve oznámené linky. Z rezervačního systému tak potichu zmizelo mimo jiné například dříve oznámené spojení Praha-Trapani, Vídeň-Kodaň nebo Krakov-Lurdy.
Vzhledem k brexitu a riziku ztráty statusu evropského dopravce (v případě většiny vlastníků se sídlem mimo EU) již dříve společnost omezovala akcionáře se sídlem ve Velké Británii. V nadcházejícím období lze očekávat, že se společnost stáhne i z obchodování na londýnské burze LSE. Akcie společnosti však budou dál obchodovány na evropských burzách včetně domovského Dublinu. Zde se nyní jedna akcie společnosti obchoduje na úrovních okolo 17 euro - cca o 40% výše než před rokem.