Ryanair plní své výhrůžky a omezí svou přítomnost v Berlíně
28.08.2024 08:35 - Evropa
Letecké společnosti Ryanair vždy byly německé vysoké náklady na odbavení pasažéra a odletová daň trnem v oku. Již mnohokrát Ryanair hrozil, že v Německu omezí své kapacity. Spíše je však udržuje na výrazně nižší úrovni, než by potenciál této země mohl být. Na rozdíl od trendu v jiných zemích přesouvá Ryanair v Německu své aktivity stále spíše směrem k levnějším sekundárním letištím.
Do této nálady též zapadá včerejší tisková zpráva společnosti, oznamující, že Ryanair seškrtá 20% současné kapacity na letišti v Berlíně. Ryanair doslova píše: "Kvůli nadsazeným nákladům na přístup a chronickému špatnému řízení je nové berlínské letiště, které bylo otevřeno s desetiletým zpožděním a stálo víc než trojnásobek původního odhadu, značně nevyužité a má méně cestujících než mnohem menší evropská města, jako je Dublin (32 milionů), Manchester (28 milionů) nebo Kodaň (27 milionů). Zatímco jiná evropská města snižují náklady na přístup, Berlínu se náklady vymkly kontrole: Náklady na daň z leteckého provozu a řízení letového provozu jsou dvakrát vyšší než před vybudováním letiště a poplatky za bezpečnostní opatření jsou mnohonásobně vyšší než na letištích v jiných hlavních městech." Aktuálně činí jen výše německé odletové daně 15,53 euro za pasažéra. I díky tomu tak podle Ryanairu stále zaostávají celkové počty pasažérů na odletech z Německa pod úrovní před pandemií, zatímco v okolních zemích jsou již tyto počty značně vyšší. Podle Eddie Wilsona dosahuje nyní Berlín dokonce pouze 71% výkonů oproti stavu před pandemií.
V létě 2025 tak rozhodnutím Ryanairu omezit své aktivity v Berlíně úplně skončí spoje z Berlína například do Bruselu, Chanie, Kaunasu, Krakova, Lucemburku a Rigy. Namísto devíti bázovaných letadel má být v Berlíně umístěno příští rok v létě letadel jen sedm. Co už se však Ryanairu do mediálního tlaku směrem k německé veřejnosti nehodí je fakt, že současně plánuje v tichosti posílit své aktivity na letištích v Hahnu, Karlsruhe, Memmingenu a Weeze, kam přes Vánoce a od začátku příští letní sezóny naopak Ryanair přidává i přes odletovou daň na stávajících linkách další rotace. Zejména značné navýšení rotací v případě Karlsruhe a Memmingenu by dalo tušit, že Ryanair plánuje svá dvě "berlínská" letadla přesunout od začátku příští letní sezóny právě sem.
Boeing 737 společnosti Ryanair na letišti v Berlíně, březen 2019 (autor: Oyoyoy, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)