Ryanair oznámil další expanzi v Praze, od zimy nabídne 8 nových linek
15.02.2017 - Česká republika
Nízkonákladová aerolinie Ryanair dnes představila v Praze podrobnosti zimního letového řádu 2017/18. „Máme dobré zprávy,“ řekl v úvodu tiskové konference šéf marketingu Kenny Jacobs a záhy přešel k chystaným novinkám. Ryanair s novým zimním letovým řádem zahájí z Prahy osm nových linek. Vedle dříve oznámených linek do Barcelony (denně), Madridu (4x týdně) a Krakova (2x týdně) společnost dnes ohlásila zahájení letů do Boloně (3x týdně), Budapešti (5x týdně), Edinburghu (3x týdně), Eindhovenu (denně) a Malagy (2 týdně). Oproti původním plánům bude linka do Liverpoolu provozována celoročně. Linka na londýnské letiště Stansted bude provozována dvakrát denně i v zimním období.
Kenny Jacobs, ředitel prodeje a marketingu Ryanair, a John Hurley, ředitel pro technologie, v centru Prahy (foto: Ryanair)
Prodej letenek na všechny nové linky má být zahájen během února prostřednictvím webových stránek aerolinie. Společnost dále uvedla, že u příležitosti zveřejnění novinek pražského zimního letového řádu je možné do zítřejší půlnoci rezervovat letenky za ceny od 539 Kč.
Nové linky znamenají výrazné navýšení provozu Ryanairu na ruzyňském letišti. Podle Jacobse to v zimě bude znamenat růst společnosti v Praze o 110 procent. Navýšení znamená, že Ryanair na linkách z/do Prahy přepraví okolo 1,1 milionu cestujících ročně. Tím se rovněž výrazně zvýší podíl společnosti na celkovém počtu odbavených cestujících na Letišti Václava Havla v Praze. Podle prohlášení Ryanairu rozšíření letů přispěje i k růstu zaměstnanosti na ruzyňském letišti (společnost uvádí, že 1,1 milionu cestujících znamená vznik 825 pracovních míst).
Zatímco otevření nových linek je skvělou zprávou pro cestující, konkurentům ohlášená expanze přidělá spíše vrásky. Vstup Ryanairu na určitou trasu totiž ve většině případů znamená pokles cen letenek. Z tohoto důvodu rozšíření letů není dobrou zprávou pro ČSA a také pro některé další dopravce. Ryanair bude konkurovat ČSA na linkách do Budapešti a Boloni, přičemž na obou linkách jsou nyní ČSA jediným dopravcem. Na lince do Eindhovenu bude Ryanair konkurovat společnosti Transavia, na lince do Edinburghu společnosti easyJet a na lince do Malagy společnosti Travel Service a její značce SmartWings.
Ryanair - Boeing 737-800 (foto: © Ryanair)
Kenny Jacobs rovněž shrnul přítomnost Ryanairu na českém trhu. V zimním období bude společnost provozovat 17 linek na tři česká letiště. Vedle Prahy létá Ryanair také do Brna a Ostravy. Po zimním navýšení letů přepraví společnost na linkách z/do ČR okolo 1,3 milionu pasažérů. Podle Jacobse český trh není sice velký, ale nabízí velký prostor pro růst. Šanci vidí v nízkém podílu nízkonákladových aerolinií na našem trhu. Ten podle prezentace Ryanairu je 34 procent, což je nejméně ze zemí střední a východní Evropy. Vzhledem k tomu, že celoevropský průměr je okolo 50 procent, je český trh podle Jacobse dobrou příležitostí pro low-cost dopravce.
Rozvoj low-cost linek může dále podpořit rozvoj cestovního ruchu v České republice. Podle Jacobse dosahuje podíl zahraničních cestujících na linkách Ryanairu do ČR až 80 procent, přičemž převažují turisté. Jejich hlavním cílem je přitom Praha, na návštěvu dalších regionů ČR se vydá jen čtvrtina z nich. Pro český cestovní ruch je podle Jacobse velkou výzvou zajistit, aby zahraniční turisté navštěvovali vedle Prahy také další části země.