Ryanair odhaduje, že kvůli certifikaci letadla Boeing 737 MAX 10 nastane ještě v USA napjatá situace
31.08.2022 - USA & Kanada
Podobně jako konkurenční Airbus nabízí Boeing svá dopravní letadla 737 MAX také v několika variantách. Označuje je jako MAX 8 a MAX 9. Letadla se vzájemně liší hlavně délkou, počtem sedaček a velikostí nákladového prostoru. Boeing 737 MAX 8 má typicky kapacitu 178 sedaček s maximálně 210 sedadly. Boeing 737 MAX 9 má typicky kapacitu 193 sedadel, s maximem 220 možných sedaček.
Boeing má v plánu začít dodávat další dvě verze. Kratší označovanou jako MAX 7 s typickou kapacitou 153 sedaček, respektive 172 sedadel. Ta ještě nemá certifikaci, ale Boeing očekává, že ji v příštích měsících získá. Letecké společnosti však více zajímá osud prodloužené verze, označované jako MAX 10. Ta má mít kapacitu 204 sedadel, a maximálně až 230 míst pro pasažéry. Tato verze však dosud jako jediná nemá certifikaci. S certifikací letadla Boeing 737 MAX 10 má ale americký výrobce problém. Nejenže je letadlo z důvodů tragických havárií více pod hledáčkem veřejnosti a certifikačních úřadů, navíc na Boeing nyní výrazně tlačí čas. Podle odhadu Michaela O'Learyho certifikaci letadla Boeing již letos nestihne získat. Výrobce by se tak dostal do konfliktu s americkým zákonem o certifikaci, bezpečnosti a odpovědnosti letadel ("Aircraft Certification, Safety and Accountability Act"), který vyžaduje od 1. ledna 2023 centrální výstražný systém pro všechna nově certifikovaná letadla v USA.
Tento systém označovaný u modelu 767 jako "Engine Indicating and Crew Alerting System (EICAS)" mají všechny dopravní letadla Boeingu, kromě modelu 737 MAX. Ten Boeing chápal jako další vývoj řady 737. Systém EICAS třídí příchozí systémové chyby a zpracovává je akusticky, vizuálně a hmatově - piloti díky němu mohou snadněji stanovit priority potřebných kroků, když se na ně valí několik chybových hlášení zároveň.
O'Leary je přesvědčen, že Americký Kongres nakonec lhůtu 1.1.2023 posune nebo modelu Boeingu 737 MAX 10 udělí výjimku. Kongres však zatím jakékoli změny odmítá. Pokud by Kongres nepodnikl žádné změny, nastaly by dvě možnosti. Jednou z nich je, že by Boeing dovybavil letadla MAX 10 potřebným systémem. To by stálo nejen čas a peníze. Navíc by se tento model výrazně lišil od sesterských modelů MAX 7,8 a 9. A to natolik, že by piloti bez problémů a rizik nemohli mezi všemi prodlouženými variantami letadla 737 MAX jen tak volně přecházet. Druhou možností, o které se v červenci zmiňoval generální ředitel David Calhoun, je, že vývoj letadel 737 MAX 10 bude Boeingem zcela zastaven jako neekonomický. Boeing by se totiž nerad pouštěl do investice, kde existuje reálné riziko, že bude z důvodu přílišných změn nakonec pro něj ztrátová. Americký výrobce by však zároveň neměl ve svém portfoliu žádné letadlo, které by mohlo svými parametry konkurovat Airbusu A321neo. Ten u leteckých společností totiž boduje vynikajícím poměrem nákladů na jednu sedačku.
Ryanair, jakožto významný potenciální zákazník se zájmem o letadla Boeing 737 MAX 10, se rozhodl vyčkat jak se celá situace kolem tohoto modelu vyvine a teprve poté objednat u Boeingu další letadla. Alternativně by tak mohl jen navýšit stávající objednávku na letadla MAX 8-200. Teoreticky je ve hře také i možnost objednávky konkurenčních letadel A321neo, neboť Airbusy provozuje jeho dceřiná společnost Lauda Europe. Nicméně velikost její flotily 29 Airbusů v porovnání s 482 Boeingy, které provozují její sesterské společnosti pod kontrolou Ryanairu naznačuje, že Ryanair musí hlavně vyčkat na situaci u Boeingu. Snaží si však nechávat pro budoucí jednání o nových letadlech všechny trumfy v ruce.
vizualizace letadla Boeing 737 MAX 10 nad Londýnem (zdroj: Boeing)