Ryanair očekává v letní sezóně 2021 skokový nárůst poptávky
03.11.2020 - Evropa
Letecká společnost Ryanair zaznamenala za finanční období mezi dubnem a koncem září roku 2020 ztrátu 197 miliónu eur. Stalo se tak poprvé od roku 1990. Počet cestujících klesl ve srovnání se stejným obdobím roku 2019 o 80 % z 86 na 17 miliónů. Průměrný load faktor se pohyboval na 72 procentech. Za stejné období roku 2019 vykázala společnost přitom zisk 1,15 miliard eur. Výše ztráty za první finanční pololetí roku 2020 však byla nižší než původní odhad vedení společnosti. Navíc se společnosti povedlo navýšit dostupné finanční prostředky na celkových 4,5 miliardy eur. Na druhou stranu ztráta za tradičně slabší období mezi říjnem 2020 a koncem března 2021 se zřejmě ještě prohloubí.
Výstup pasažérů z letadla, květen 2019, Praha (foto: Captain Raju, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)
Michael O'Leary však očekává v roce 2021 rychlé zotavení leteckého trhu. Předpokládá, že impulzem k tomuto zotavení bude existence vakcíny proti Covidu-19. Přesto pokud by však existoval problém s její obecnou dostupností, mohlo by se menším impulsem pro částečné zotavení trhu stát i zavedení jednotné povinnosti testování před odletem, a to alespoň v rámci EU. Očekává, že zotavení trhu nepřijde ještě v zimní sezóně 2020-2021, ale až průběhu letní sezóny roku 2021. Na ni plánuje Ryanair 70-80 procent svých kapacit roku 2019. Michael O'Leary vnímá moment, kdy dojde k bodu zlomu a poptávka začne skokově růst za jedinečnou příležitost, aby společnosti Ryanair dále navýšila svůj podíl na trhu. Na rozdíl od většiny konkurence má Ryanair připraven pro toto zotavení dostatečný finanční polštář. Je tak zjevné, že společnost Ryanair plánuje v momentě růstu poptávky rozpoutat cenovou válku.
Na jaro a léto roku 2021 společnost počítá s rok a půl zpožděnou dodávkou prvních 30 letadel Boeing 737 MAX 200. U tohoto typu slibuje výrobce opětovnou certifikaci do konce roku 2020. Za zpoždění dodávek se snaží Ryanair vyjednat u Boeingu výraznou kompenzaci. Od nových letadel si společnost slibuje snížení nákladů i ekologické stopy. Nová letadla mají mít počet sedadel vyšší o 4 %, o 16 % nižší spotřebu paliva a být až o 40 % tišší než v současnosti provozovaný typ Boeing 737-800. I díky vyšší efektivitě typu Boeing 737 MAX 200 plánuje společnost Ryanair za 5-6 let ročně přepravit 200 miliónů cestujících.