Ryanair musí vrátit dotace od letiště v Altenburgu
19.10.2014 - Evropa
Letecká společnost Ryanair a její dceřiná společnost AMS musí vrátit podle rozhodnutí Evropské komise (EK) částku 318 tisíc eur, které obdržely od letiště v Altenburgu. EK provedla na základě stížnosti Spolkového svazu německých leteckých společností (BDF) z roku 2012 hloubkové šetření použití dotací u tohoto německého regionálního letiště. Komise zjistila, že marketingová dohoda se společností Ryanair z roku 2010 představuje v kombinaci se staršími servisními smlouvami nedovolenou podporu.
Boeing 737-800 společnosti Ryanair na letišti v Altenburgu (foto: WikiABG/Wikipedia Commons)
EK rovněž zkoumala dotace, které obdržel provozovatel letiště společnost Altenburg-Nobitz GmbH od německého státu a spolkové země Durynsko na rozvoj infrastruktury a provozu letiště. V letech 2000-12 obdrželo letiště dotace ve výši 5,5 milionů eur, při započtení navyšování kapitálu ve společnosti pak podpora dosáhla výše až 9 milionů eur. Podle rozhodnutí EK nebyla tato pomoc v rozporu s pravidly EU.
Bývalé vojenské letiště v Altenburgu, které bylo po 2. světové válce používáno sovětskou armádou, prošlo v roce 1992 přeměnou na civilní regionální letiště. Od roku 1995 na letišti přistávaly první charterové lety přepravující německé turisty na dovolenou do turistických destinací na jihu Evropy. Provozovatel letiště ve snaze získat velké dopravce investoval miliony eur do rozšíření ranveje a výstavby terminálu.
Terminál a kontrolní věž na letišti v Altenburgu (foto: WikiABG/Wikipedia Commons)
V roce 2003 zahájila na letiště pravidelné lety z Londýna-Stansted společnost Ryanair. Později nízkonákladový dopravce svou nabídku rozšířil o sezónní linky do Španělska a jednu sezónu provozoval i linku do Skotska. V březnu 2011 Ryanair nečekaně lety do Altenburgu ukončil a nově začal létat Magdeburgu-Cochstedt. Od té doby se letiště, které je bez pravidelné linky, zaměřuje na všeobecné letectví a začalo rozvíjet aktivity v oblasti výroby energie z obnovitelných zdrojů.