Ryanair jedná o další objednávce letadel. Tentokrát nejméně o stovce větších Boeingů 737 MAX 10.

25.05.2021 - Evropa



Dne 17.května 2021 oznámila irská nízkonákladová společnost Ryanair za minulý finanční rok ztrátu ve výši 815 miliónů eur (při dramatickém poklesu přepravených cestujících ze 148,6 miliónů o 81% na 27,5 miliónů). I přesto je Michael O’Leary optimistický co se nejbližší budoucnosti týče. Podle jeho slov je to kvůli vývoji rezervací v posledních týdnech. Momentálně to vypadá, že za květen 2021 se Ryanairu podaří přepravit přes 1,7 miliónu pasažérů. Podle předpovědi Michael O’Learyho to ale už v červnu bude okolo 5 miliónů a na červenec odhaduje být někde mezi 8-10 miliony přepravených cestujících. To by znamenalo opravdu dramatické zotavení. Otázkou je nakolik se jedná o PR a nakolik o reálně podložená čísla. Zvlášť když některé země EU, jako například Rakousko v těchto dnech omezuje přílety z Velké Británie z důvodu tamního rozšíření indické mutace koronaviru. A právě Velká Británie je pro Ryanair jedním z nejdůležitějších trhů. Rovněž Eurocontrol tyto optimistické odhady Ryanairu nesdílí a nadále odhaduje, že úroveň letecké dopravy z roku 2019 bude dosažena až v roce 2025. Na druhou stranu proočkovanost evropanů alespoň jednou dávkou vakcíny proti korovaviru soustavně roste a v mnohých zemích počty nakažených klesají. Díky tomu vlády přistupují k rozvolňování omezení, včetně turistických cest.

Boeing 737-800 v barvách společnosti Ryanair na základně v Londýně-Stanstedu, červenec 2018 (foto: Alan Wilson, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-2.0)

Optimismus Michaela O’Learyho se též přelévá do úvah o objednávce nových letadel. Podle něj je nyní ta správná doba rozpustit finanční rezervy a navýšit objednávku nových strojů, protože současná situace, kdy je na trhu převis volných letadel a výrobci jsou vděčni za objednávku na každý nový kus nemusí trvat dlouho. Ryanair je sebevědomý, co se týká budoucnosti a tak zahájil jednání o koupi dalších letounů. S Boeingem, samozřejmě. Tentokrát však s americkým výrobcem jedná o dodávkách většího letadla. Stále však typu 737 MAX, avšak nyní jde o variantu MAX 10, do které je možno vtěsnat až 230 cestujících.

V rozhovoru pro deník Mail on Sunday prozradil Michael O’Leary, že se jedná o dodávce nejméně stovky kusů letadel s termínem dodání mezi roky 2026 a 2030. Tato letadla by měla mít díky dodatečné palivové nádrži, úpravám nosných ploch a optimalizaci pohonné jednotky též větší dolet. Model Boeing 737 MAX 10 by měl mít po zmíněných úpravách dolet až 6110 kilometrů. Jeho menší verze, včetně verze MAX 8-200 však mají dolet i o několik stovek kilometrů delší. Právě letadel ve verzi Boeing 737 MAX 200 má Ryanair objednáno po prosincovém rozšíření celkem 210 kusů. Uspořádání kabiny je objednáno pro 197 cestujících.

Zrovna dolet letadla delší než 6000 km by mohl (čistě spekulativně) někdy v budoucnu umožnit Ryanairu i uvažovat o zavedení linek z Británie a Irska na vybraná letiště na východním pobřeží USA a Kanady, podobně jak se o to s Airbusy A321LR letos pokouší americká nízkonákladová společnost JetBlue. Například vzdálenost Londýn-Boston je jen necelých 5300km. Dublin-Boston dokonce jen 4810km. Londýn-Halifax jen 4620km. Airbusy A321LR, které chce na transatlantické trasy z Bostonu a New Yorku použít JetBlue však mají podle údajů výrobce dolet delší - a to až 7400km. A tak spíš než spekulaci o možné expanzi Ryanairu na transatlantických letech lze současná jednání o objednávce typu MAX-10 spíš chápat jako odpověď Ryanairu na krok Wizz Airu, který má již objednány stroje Airbus A321neo pro 239 cestujících. Zřejmě chce Ryanair jen s Wizz Airem srovnat krok v budoucí efektivitě - aby měl též ještě nižší náklady na sedačku než je tomu nyní.

V souvislosti s diskutovanou objednávkou dalších letadel rovněž prosakují úvahy, že by i díky ní mělo dojít v budoucnu k přechodu flotily současných necelých 30 Airbusů dceřiné společnosti Lauda právě na typ Boeing 737 MAX a k obnovení původní myšlenky provozování jen jednoho typu letadla ve všech dceřiných společnostech Ryanairu.

Témata