Ryanair hlásí čtvrtletní zisk 663 miliónů euro
24.07.2023 15:07 - Evropa
Letecká společnost Ryanair za první čtvrtletí nového finančního roku (od 1.dubna do 30.června) hlásí zisk ve výši 663 miliónů euro. O rok dříve společnost dosáhla za stejné období zisku 170 miliónů eur. Za první čtvrtletí nového finančního roku také společnost hlásí oproti srovnatelnému období před rokem také o 11% více pasažérů (při vysoké - 95 % obsazenosti letadel). Co je ovšem důležitější je meziroční nárůst příjmů na cestujícího - tento ukazatel v průměru narostl o 27% . Flotila Ryanairu čítala k 30.červnu 2023 celkem 558 letadel, z toho 119 letadel Boeing 737 MAX8-200. Za zmiňované období společnost zprovoznila 3 nové báze (Belfast, Lanzarote a Tenerife) a spustila přes 190 nových leteckých spojení.
V minulých měsících Ryanair pozoroval potíže amerického výrobce letadel s logistickým řetězcem a subdodávkami. Část ze slibovaných dodávek nových letadel 737 MAX8-200 se totiž opozdila. Do konce tohoto finančního roku (tj. do konce března 2024) očekává Ryanair dodávky dalších 49 letadel Boeing 737 MAX8-200. I u nich však počítá preventivně Ryanair s možnými zdrženími. I tak bude v letošní zimní sezóně nabídka sedačkových kapacit společnosti Ryanair oproti roku 2019 již o čtvrtinu vyšší. Ryanair se v nadcházejícím období pokusí soustředit zejména na rozvoj letů do oblasti střední a východní Evropy. Konkrétně již v nadcházející zimě se má tato strategie projevit zejména v Albánii, kde dosud dominoval konkurenční Wizz Air. Nedávno též ujistil Michael O'Leary své ukrajinské partnery, že v případě uzavření míru a znovuotevření ukrajinského vzdušného prostoru civilním dopravním letadlům, je Ryanair připraven na rychlý návrat na Ukrajinu. Umístil by zde až 30 letadel a obnovil by báze zejména v Kyjevě, Oděse a ve Lvově. To by mělo zajistit mírové Ukrajině až 10 miliónů přepravených pasažérů ročně. Jenže vše závisí jen a jen od ukončení války a termín jejího ukončení si dnes nikdo soudný nedokáže nejenže ani představit, nikdo se její konec ani nepokouší odhadnout.
Pro období následujících měsíců vidí Michael O'Leary ještě pokračování silné letní sezóny, což potvrzuje i trend silné poptávky po létání. A to za současného růstu ceny průměrné letenky oproti loňskému srovnatelnému období. Růst ceny letenek ovšem nebude již oproti prvnímu čtvrtletí meziročně tolik výrazný, neboť loni v létě poptávka po letenkách a jejich ceny prudce vystřelily nahoru, takže srovnávací základna je již poměrně vysoká. Možný další vývoj poptávky na podzim a zimě pak Ryanair jen velmi těžce odhaduje. Také srovnávací základna v roce 2022, kdy mnoho pasažérů po pandemické pauze cestovalo konečně na vánoční svátky domů nebo za přáteli totiž leží relativně vysoko. Ryanair počítá, že zřejmě bude nutné zavést určitou stimulaci cen, aby se mu podařilo udržet letadla na solidní sedačkové obsazenosti. Uvědomuje si, že evropští spotřebitelé na jednu stranu dále trpí díky inflaci poklesem reálných příjmů a tak na zbytných statcích jako jsou cesty do zahraničí mohou začít štřit. Na druhou stranu díky poklesu příjmů bude ale také stále více zákazníků měnit své chování a přejít od využívání klasických dopravců k nízkonákladové konkurenci. Za situace, kdy bude Ryanair oproti loňské zimní sezóně bude nabízet větší počty sedačkové kapacity, lze očekávat, že se cestující mohou těšit u Ryanairu přes podzimní a zimní období na nejednu zajímavou slevovou akci. Ryanair tak na zimu sice čeká nižší příjmy, ale hodlá situaci využít ke zvětšení svého tržního podílu na evropském leteckém trhu.
boarding do letadla Boeing 737-800 společnosti Ryanair na letišti Orio al Serio v Bergamu u Milána, březen 2008 (autor: Paul Lenz, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-3.0)