Ruským leteckým společnostem hrozí kvůli mobilizaci nedostatek pilotů
25.09.2022 - Evropa
Od vyhlášení částečné mobilizace 21. září 2022 obdrželi zaměstnanci nejméně pěti ruských leteckých společností, včetně skupiny Aeroflot, a více než desítky ruských letišť předvolání k vojenskému odvodu. Mají se k němu do 24 hodin dostavit.
Většina pilotů v leteckých společnostech jsou totiž záložní důstojníci vyškolení na vojenských odděleních leteckých škol nebo vojíni, kteří absolvovali povinnou vojenskou službu. Jenže pro provoz letišť a ruských leteckých společností jsou životně důležití nejen piloti, ale i letečtí inženýři a mechanici, IT specialisté a další profese. Ti teď však také dostávají povolávací rozkazy, píše novinářka Ajgul Abdullina. Aby se odvodu vyhnuli, snaží se tak v dnešních dnech mnoho občanů Ruské federace narychlo opustit svoji zemi, neboť si myslí, že za několik dnů již odcestování ze země nebude možné. Podle odhadů opustilo od vyhlášení částečné mobilizace zemi již přes čtvrt miliónu Rusů.
(fronta lidí snažících se opustit Rusko na moskevském letišti Šeremetěvo)
Zdroj blízký skupině Aeroflot odhaduje počet "potenciálních branců" na 50-80 % zaměstnanců. Aby ruské letecké společnosti a civilní letiště mohly i nadále fungovat, vytváří seznamy svých klíčových zaměstnanců. Tyto seznamy musí být schváleny odvodním úřadem v příslušném regionu, tvrdí jeden ze zdrojů listu Kommersant. Právníci aerolinek však zatím nedokážou dát jasnou odpověď na otázku, zda budou seznamy zaslány ministerstvu dopravy, ministerstvu obrany nebo krajským úřadům. Vzhledem k tomu, že společnosti mají zaměstnance v různých regionech, není navíc jasné, kterým vojenským registračním a odvodním úřadům mají být tyto informace předávány. Nejméně dvě letecké společnosti již podobné seznamy sestavily a odeslaly: v jednom případě místní správě a ve druhém případě regionálnímu ministerstvu dopravy.
Airbus A319 společnosti Aeroflot, leden 2008 (autor: Aleksandr Markin, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-2.0)
Podobný problém tíží i civilní ruská letiště - i jejich zaměstnanci nyní také dostávají předvolání. To svědčí o tom, že "v práci vojenských registračních a odvodních úřadů panuje vážná nedůslednost", která u některých lidí vyvolává obavy, že obdrží povolávací rozkaz "v rozporu se stanoveným postupem".
Také ruský federální odborový svaz řídících letového provozu uvedl, že předvolání obdrželo také několik desítek řídících letového provozu z Petropavlovska-Kamčatského, Magadanu a Irkutska. Předseda svazu Sergej Kovaljov řekl deníku Kommersant, že organizace zaslala dopis premiérovi Michailu Mišustinovi, v němž ho žádá, aby klíčovým zaměstnancům Státní komise pro leteckou dopravu přiznal právo na odklad mobilizace.
Chaos, který v Rusku probíhající částečnou mobilizaci provází, tak svědčí jen o jediném. O velkém politickém tlaku, který je ze strany špiček v Kremlu vyvíjen na úředníky, kteří odvody organizují. Zejména na to, aby odvody proběhly v co nejrychlejší době.
Mezitím Aeroflot myslí také na cestující, kteří z důvodu své mobilizace nemohou proletět své již předem zakoupené letenky. Nabízí jim možnost vrácení peněz.
Otázkou je, zda vrácení peněz je pro mladé odvedené muže právě tou nejdůležitější starostí, kterou právě teď řeší...