Ruským dopravcům dochází náhradní díly na L-410
13.10.2022 - Asie & Austrálie
Podle článku na ruském serveru vedomosti.ru hledají ruské letecké společnosti provozující letadla Let L-410 možnosti, jak se vyhnout odstavení těchto letadel, která jsou pro ně mnohdy jen těžce nahraditelná. Začínají se totiž projevovat sankce uvalené na dovoz náhradních dílů a opravy letadel, které na Rusko po únorovém vpádu na Ukrajinu uvalila Evropská unie a další západní země.
Během posledních měsíců totiž ruské letecké společnosti vyčerpaly své zásoby náhradních dílů a nyní řeší jak dál s letadly L-410. Na nejkratších trasách se nabízí jejich nahrazení vrtulníky Mi-8 z domácí produkce. Ty mají kapacitu 24 cestujících a dolet jen 495 kilometrů, ovšem při výrazně vyšších nákladech než letadla L-410, jejichž kapacita je 19 osob a dolet 1500 kilometrů. Oproti jiným letadlům jim však stačí krátká přistávací dráha jen o něco delší než 500 metrů. Navíc jsou odolné a vhodné do extrémních podmínek sibiřských oblastí. Na delší vzdálenosti je možná jejich náhrada letadly Antonov An-26 a An-24 vyrobených ukrajinským závodem Antonov v dobách ještě před rozpadem Sovětského svazu s kapacitou 40, respektive 50 osob. Tato letadla by však nebyla schopna přistávat na letištích s krátkou dráhou, což L-410 umí. To může znamenat, že v případě odstavení všech ruských letadel L-410 zůstanou některá odlehlá letiště v Ruské federaci úplně bez leteckého spojení.
Let L-410 společnosti Kazan Air Enterprise, únor 2008 foto: Sergej Rjabtsev/Wikimedia Commons - GFDL 1.2)
Kromě ruské armády provozují civilní ruské letecké společnosti aktuálně více než 50 letadel L-410 nebo L-410NG. Jedná například o společnosti Chabarovsk Airlines, Kazaň Air Enterprise, Komiaviatrans, KrasAvia a Orenburžie. Výrobce letadla, společnost Czech Aircraft Industries, byla v roce 2013 odkoupena Uralskou důlní a metalurgickou společností (UMMC). Do roku 2018 se L-410 vyráběl v České republice, poté byla část montážních operací převedena do společnosti UZGA, která tehdy patřila společnosti UMMC. V dubnu 2022 český Omnipol koupil Aircraft Industries ze struktury majitele UGMK Andreje Kozicyna, zatímco UZGA si ponechala práva na montáž letadel. Ruské zdroje uvádějí, že se tak stalo na nátlak české vlády. V ruském programu rozvoje leteckého průmyslu do roku 2030 je plánována montáž letadel L-410 v továrně UZGA. Podle tohoto dokumentu má UZGA letos dodat 14 nových letounů L-410 a do roku 2030 se má v Ruské federaci očekává montáž 178 nových letadel tohoto typu.
Jenže sankce zřejmě tyto plány mění. Zdroj serveru Vedomosti z jedné z ruských společností provozujících letouny L-410 uvedl, že nejhorší situace je s výměnou motorů. Ty letecké společnosti, které letadlo intenzivně provozují, se tak mohou brzy potýkat s nedostatkem letadel, vysvětlil. První možností jak se uzemnění vyhnout je zachování letové způsobilosti těchto letadel pomocí sekundárních součástí. Druhý scénář by zahrnoval lokalizaci výroby částí karoserie letadla v UZGA. Třetím scénářem je vývoj a výroba letounu TVRS-44 Ladoga až nápadně připomínající projekt L-610. Ovšem zahájení sériové výroby Ladogy nelze očekávat před rokem 2026. A ruští dopravci provozující letadla L-410 musí řešit nedostatek náhradních dílů teď hned. Právě proto například KrasAvia nyní provozující dvě L-410 (další dvě letadla má uzemněna) vypracovala plán zachování letecké způsobilosti těchto letounů až do roku 2025 a to prostřednictvím paralelního dovozu a vlastních zdrojů. UZGA podle zdrojů listu Vedomosti preferuje v současné situaci obsloužení státního zákazníka - ruského ministerstvo obrany, které letadla využívá pro vojenské transporty a jako cvičná letadla pro nové piloty. Zároveň ovšem s rostoucí izolací Ruska začíná převládat názor, že přes 50 let stará konstrukce L-410 je již zastaralá a je třeba vyvinout vlastní ruskou náhradu letadla.
Kvůli uvaleným sankcím trpí nejen ruští dopravci, ale také kunovický výrobce Aircraft Industries a.s. (známý pod dřívějším názvem Let Kunovice), jež přešel letos v dubnu z rukou ruského majitele do vlastnictví české společnosti Omnipol. Aircraft Industries dosud vyráběl hlavně letadla L-410 a L-410NG pro ruský trh. Kromě tohoto typu vyrábí i kluzáky L-13 Blaník.
Proto doufejme, že brzy nastane čtvrtá možnost - kterou si ruský tisk ani nedovoluje vyslovit. A tou je stažení ruských vojsk z Ukrajiny, potrestání válečných zločinů, reparace za způsobené škody a následné zrušení uvalených sankcí. Jak pro ruské letecké společnosti, tak i pro slováckého výrobce a jeho majitele by to bylo nejvýhodnější řešení současné celé svízelné situace.