Ruská dvojka Transaero Airlines míří ke dnu
03.10.2015 - Evropa
Situace Transaero Airlines se tento týden zdramatizovala poté, co Aeroflot ztratil zájem na převzetí této druhé největší ruské letecké společnosti. Aeroflot začátkem září předložil plán na převzetí 75ti procent akcií Transaero Airlines za symbolickou cenu jednoho rublu a začlenění aerolinie do své struktury. Převzetím svého konkurenta by se Aeroflot opět zařadil mezi největší letecké společnosti na světě.
Transaero Airlines - Boeing 747-400 (foto: Dmitry Petrov - Wikimedia Commons - CC BY-SA 3.0)
Aeroflot ve svém tiskovém prohlášení zdůvodnil odstoupení od plánovaného převzetí tím, že akcionáři Transaero Airlines nepředložili do dohodnutého termínu na prodej svého podílu. Ruská agentura Interfax uvedla, že dalším důvodem bylo odmítnutí plánu hlavními věřiteli Transaero Airlines, kterými jsou ruské banky VTB a Sberbank. Jako třetí důvod Interfax uvedl to, že ruské ministerstvo financí odmítlo poskytnout pro transakci státní záruku ve výši 85 miliard rublů. Podle ruského ministra hospodářství je nyní bankrot Transaero Airlines jedinou možností řešení situace.
Ruské úřady v souvislosti se situací Transaero Airlines přijaly několik opatření. Ve čtvrtek společnosti zakázaly prodej nových letenek. K 5. říjnu musí aerolinie zastavit všechny lety do zahraničí. K 15. říjnu musí Transaero Airlines ukončit provoz na vnitrostátních linkách. Ruský ministr dopravy Maxim Sokolov slíbil, že povinnosti vůči cestujícím se zakoupenými letenkami budou splněny. Cestující s letenkami na lety do 15. prosince přepraví Aeroflot, pozdější lety budou refundovány.
Pravidelný provoz Transaero Airlines by měl podle plánů ruských úřadů skončit k 15. říjnu 2015. Společnost nemá nyní ani dostatek hotovosti na nákup paliva do letadel. Na zahraničních letištích je po společnosti vyžadována okamžitá úhrada za poskytnuté služby. Ruské servery informovaly o problémech na letištích v Antalyi a v Larnace, kde odmítly obsloužit lety společnosti. V Rusku z rozhodnutí úřadů poskytuje palivo společnosti zatím Aeroflot.
Pád druhé největší ruské letecké společnosti je důsledkem ekonomické krize v Rusku. K jejímu vzniku přispěly klesající ceny ropy a mezinárodní sankce vůči Rusku. Kvůli poklesu hodnoty rublu významná část Rusu omezila své cesty do ciziny. Právě zahraniční linky byly pro ruské aerolinie díky omezené konkurenci velmi ziskové.